Zajęcia w terenie są dla uczniów jedną z najatrakcyjniejszych form nauczania-uczenia się. Zajmują ważne miejsce w nowoczesnym systemie kształcenia, ponieważ stanowią bogate źródło wiedzy o świecie oraz pozwalają uczniom w sposób aktywny zdobywać informacje o otaczającej ich rzeczywistości. Mają swoje zastosowanie nie tylko w nauczaniu-uczeniu się przyrody i geografii, ale również w wielu innych obszarach edukacji.
KSIĄŻKI
- W dziką stronę : rozmowy o edukacji w przyrodzie / [redakcja Agnieszka Gaszyńska, Gosia Świderek]. – Łódź : Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła”, 2016
- Po stronie natury : edukacja ekologiczna w terenie / [red. Katarzyna Dulińska]. – Warszawa : Fundacja Nasza Ziemia, 2012
- (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym / Renata Michalak, Teresa Parczewska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2019
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
- Badamy przyrodę – propozycja zajęć dla klasy III / Bogusław Mól // Życie Szkoły. – 2013, nr 7, s. 28-30
- Badanie stanu środowiska : program zajęć dodatkowych / Danuta Maćkowiak // Geografia w Szkole. – 2016, nr 2, s. 34-41
- Białe szkoły nie zawsze chcą być białe / Piotr Winczewski // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2016, nr 6, s. 36-38
- Biegi na orientację na zajęciach wychowania fizycznego / Ewa Brzozowska // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2016, nr 1, s. 46-50
- Biegi OCR czyli Wyścigi z przeszkodami / Mikołaj Lasek // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2019, nr 5, s. 18-19
- Bliżej przyrody / Anna Kruczyńska, Magdalena Fuławka // Życie Szkoły. – 2010, nr 5, s. 24-27
- Choinka dla zwierząt : (lekcja w terenie) / Dorota Bujanowska, Jolanta Tomczuk-Zając // Wychowawca. – 2011, nr 2, s. 24-25
- Co wiesz o grzybach? / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2018, nr 7, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Czy znasz zboża uprawiane w Polsce? / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2018, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 8, s. 2-3
- Do lasu jak do supermarketu / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2016, nr 7, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Do lasu jak do supermarketu. Cz. 2 / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2016, nr 8, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Drzewa naszych lasów / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2017, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 11, s. 2-3
- Edukacja poza szkolną ławką – poznajemy swoją małą i wielką ojczyznę / Dominika Wojtek // Życie Szkoły. – 2014, nr 5, s. 14-16
- Edukacja przyrodnicza w Babiogórskim Parku Narodowym / Irena Walentyńska // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2011, nr 3, s. 55-59
- Edukacyjne walory zajęć prowadzonych w lesie / Aneta Baranowska // Wychowawca. – 2016, nr 4, s. 10-11
- Efektywność zajęć terenowych a kształtowanie umiejętności jako przyczynek do dyskusji na temat poziomu nauczania w warunkach wzrastających oczekiwań społecznych / Małgorzata Cichoń // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2011, nr 4, s. 121-134
- Ekologia od podstaw / Nina Jansen // Eko i My. – 2018, nr 10, s. 22-25
- „Ekologiczny” trening w terenie : wykorzystanie walorów środowiska naturalnego w budowaniu formy sportowej / Dorota Kamień // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2019, nr 6, s. 54-58
- Ekosystem leśny : zajęcia terenowe dla gimnazjalistów w marcu / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2013, nr 3, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 3, s. 2-3
- Geocaching w szkole / Jacek Banach // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2014, nr 4, s. 39-42
- Geografia jako przedmiot uczący postrzegać świat : doświadczenia z Jubileuszowego Konkursu Geograficznego dla szkół podstawowych / Bożena Kicińska, Wojciech Pokojski // Meritum. – 2019, nr 2, s. 53-57
- Gra terenowa – nauka przez zabawę / Dobrosława Egner, Iwona Müller // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 6, s. 60-62
- Gry i zabawy terenowe – uzupełnienie szkolenia sportowego w biegach górskich i przełajowych / Mariusz Ozimek, Marcelina Nowakowska, Marcin Nowak // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2012, nr 2, s. 36-42
- Gry i zabawy terenowe – w projekcie partnerstwo klas / Jolanta Piętowska, Lila Zukierska, Anna Herling // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2013, nr 4, s. 14-15
- Gry i zabawy w parku : propozycja dla przedszkolaków / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2013, nr 9, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Gry i zabawy z piłkami w lekkoatletyce / Piotr Bora, Anna Bora // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2014, nr 6, s. 21-24
- Gry terenowe : nowa jakość w życiu szkoły i biblioteki / Karol Baranowski // Biblioteka w Szkole. – 2015, nr 10, s. 6-8
- Grzyby – teczka przyrodnicza nr 9 / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2017, nr 9, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Jak konstruować karty obserwacji na wycieczki szkolne / Beata Korus // Nauczanie Początkowe. – 2010/2011, nr 3, s. 53-65
- Jak poznawać Małą Ojczyznę i własny region, czerpiąc mądrość „z nieba, ziemi, z dębów, buków”…? / Mirosława Rogala // Meritum. – 2019, nr 2 , s. 2-9
- Jak przygotować zajęcia terenowe? – od założeń norweskich do polskiej praktyki szkolnej / Anna Witkowska-Tomaszewska // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 56-63
- Jakie to drzewo? : zajęcia terenowe dla gimnazjalistów w styczniu / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2013, nr 1, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 1, s. 2-3
- Jesienna wycieczka do parku narodowego / Alina Jakubowska // Biologia w Szkole. – 2018, nr 5, s. 50-53
- Jesienna wycieczka do parku narodowego // Życie Szkoły. – 2016, nr 10, s. 33-37
- Królowa Beskidów : wycieczka dydaktyczna na Babią Górę / Krzysztof Trojan // Geografia w Szkole. – 2019, nr 3, s. 35-39
- Kształcenie kompetencji kluczowych – zajęcia terenowe na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej : scenariusz z geografii dla klasy VII / Zofia Szmidt, Barbara Szeptalin // Geografia w Szkole. – 2019, nr 1, s. 26-33
- Kultura, natura, przygoda! / Elżbieta Pryłowska-Nowak // Meritum. – 2015, nr 4, s. 122-128
- Kwiecień kwieci / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2016, nr 4, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Lecą liście – teczka przyrodnicza nr 11 / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2017, nr 11, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Lekcja geografii w „Rajskim ogrodzie”/ Aleksandra Vierek // Geografia w Szkole. – 2010, nr 3, s. 35-39
- Leśny ekosystem : zajęcia terenowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2013, nr 6, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Lubelskie ślady Henryka Wieniawskiego – scenariusz wycieczki w formie questingu / Dorota Bujnowska // Wychowanie Muzyczne w Szkole. – 2011, nr 3, s. 40-44
- Łąka – teczka przyrodnicza nr 8 / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2017, nr 8, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Majowe zajęcia terenowe / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2016, nr 5, s. 38-42
- Muzyka przyrody / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2016, nr 5, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Na tropach lubelskiego Paganiniego – scenariusz gry ulicznej / Irena Starykiewicz, Tadeusz Starykiewicz // Wychowanie Muzyczne w Szkole. – 2011, nr 3, s. 45-50
- Nietypowy sprzęt sportowy. Cz. 2, Sportowa jesień z szyszkami w lesie : wykorzystanie „darów natury” w edukacji terenowej / Dorota Kamień // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2016, nr 5, s. 56-61
- (Nie)wykorzystany potencjał outdoor education : wybrane aspekty badań / Teresa Parczewska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 5, s. 50-57
- Nowe gry terenowe w starym Płocku / Iwona Cierpiałkowska // Meritum. – 2019, nr 2, s. 50-52
- O edukacji przyrodniczo-leśnej dzieci i młodzieży w Łącku / Joanna Doliwa, Bartosz Wasilewski // Meritum. – 2019, nr 2, s. 27-30
- O zachowaniu na łonie natury : zajęcia terenowe dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2013, nr 5, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Obserwacje wokół szkoły : scenariusz zajęć terenowych / Grzegorz Pruszko // Geografia w Szkole. – 2018, nr 6, s. 38-39
- Obserwujemy porosty : zajęcia terenowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2013, nr 2, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 2, s. 2-3
- Orientacja w terenie / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2018, nr 3, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Outdoor education jako innowacyjne podejście w edukacji przyrodniczo-ekologicznej / Aleksandra Suska, Milena Stolarczyk // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 22-29
- Pedagogika przygody – jak organizować naukę w terenie / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2019, nr 6, s. 20-24
- Pedagogika przygody – jak organizować naukę w terenie / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Biologia w Szkole. – 2019, nr 6, s. 34-38
- Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam czyli Propozycje edukacji środowiskowej poza murami szkoły / Joanna Lipka, Bogdan Majewski // Meritum. – 2019, nr 2, s. 46-49
- „Powrót do przyrody”. O emocjonalnych korzyściach propozycji ruchu „slow” / Anna Klichowska // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 30-44
- Poznajemy najbliższą okolicę : scenariusz zajęć terenowych / Grzegorz Pruszko // Geografia w Szkole. – 2018, nr 4, s. 30-32
- Poznajemy Ziemię Świętokrzyską : sprawozdanie z wycieczki w klasie I / Małgorzata Grzela // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 4, s. 63-68
- Poznawać inaczej : scenariusz zajęć terenowych w formie wycieczki krajoznawczej dla uczniów gimnazjum / Maria Figa // Geografia w Szkole. – 2010, nr 1, s. 36-40
- Poznawać świat empirycznie – znaczy wieloma zmysłami / Edyta Kolasińska-Bazan // Bliżej Przedszkola. – 2011, nr 1, s. 20-22
- Projekt zajęć terenowych dla uczniów klasy 3 – „Jesteśmy gośćmi w lesie” / Mirosława Parlak // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 64-69
- Projekt zajęć terenowych z wykorzystaniem geoinformacji – pomniki przyrody w Szymanowie / Anna Torzewska // Meritum. – 2019, nr 2, s. 72-78
- Projekty edukacyjne – przykłady zajęć o tematyce środowiskowo-ekologicznej w Świętokrzyskim Parku Narodowym / Ilona Żeber-Dzikowska // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2012, nr 3, s. 94-106
- Propozycja scenariusza zajęć terenowych w klasie II / Ilona Żeber-Dzikowska // Nauczanie Początkowe. – 2010/2011, nr 2, s. 39-43
- Przykładowy obwód stacyjny do zrealizowania w parku / Ewa Brzozowska-Wicherek // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2020, nr 5, s. 20-21
- Rola zajęć terenowych w procesie dydaktycznym / Barbara Górka // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2010, nr 3, s. 84-90
- Rośliny lasów / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2018, nr 9, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny nr 9, s. 2-3
- Rozsiewanie nasion : propozycja dla gimnazjalistów / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2013, nr 10, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klasy 2 z wykorzystaniem podejścia „outdoor education” / Mirosława Parlak, Milena Stolarczyk // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 70-76
- Składniki przyrody / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2018, nr 4, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Spacer i wycieczka w edukacji przedszkolnej / Elżbieta Korczewska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2012, nr 10, s. 4-9
- Sposoby poznawania przyrody / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2018, nr 1, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Sposoby poznawania przyrody. Cz. 2 / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2018, nr 2, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Sposób na lekcje wychowania fizycznego w terenie leśnym dla dzieci młodszych / Mariusz Ozimek, Adam Jurczak, Paulina Janowiec // Lider. – 2012, nr 4, s. 19-24
- Szkolna wyprawa naukowa do Tucholskiego Parku Krajobrazowego czyli W Krainie Borowej Ciotki / Tomasz Ordza // Biologia w Szkole. – 2019, nr 6, s. 46-53
- Szkolny Park Odkrywców / Małgorzata Wiśniewska ; rozm. Danuta Elsner// Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 2, s. 78-80
- Sztafetowe biegi przełajowe / Łukasz Rydzik // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2019, nr 6, s. 52-53
- Ścieżka dydaktyczna – historia, cele i założenia organizacyjne / Przemysław Krzemiński // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2010, nr 3, s. 76-84
- Ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna w Zbójnie / Renata Z. Rutkowska, Marian Rutkowski // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2011, nr 3, s. 75-82
- Ścieżka przyrodniczo-leśna „Łuba” / Zdzisława Pawlata // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2011, nr 3, s. 83-86
- Ślady człowieka w lesie : propozycja dla uczniów szkoły podstawowej (klasy IV-VI) / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2013, nr 12, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Tajemnice podwodnego świata czyli Matematyka w przyrodzie / Beata Bugajska-Jaszczołt, Aneta Gogół // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 77-90
- Trochę Zielona Szkoła : pomysł na powtórzenie w terenie / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2016, nr 6, s. 41-44
- Uczeń w dziczy : przyrodnicze wyjazdy drugoklasistów / Katarzyna Maleszak // Biologia w Szkole. – 2010, nr 3, s. 26-32
- Uczniowskie doświadczenia : propozycja dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2013, nr 7, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- W lesie nie rosną choinki – teczka przyrodnicza nr 12 / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2017, nr 12, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- W terenie z mapą i komórką / Romana Adamczyk // Geografia w Szkole. – 2018, nr 6, s. 35-37
- Warstwy lasu : zajęcia terenowe dla uczniów szkoły podstawowej (klas IV-VI) w kwietniu / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2013, nr 4, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Wielka Rycerzowa – wycieczka śladami pasterstwa i puszczy karpackiej / Krzysztof Trojan // Geografia w Szkole. – 2018, nr 4, s. 26-29
- Wierzba jako inspiracja i motyw przewodni wycieczki dla dzieci / Tomasz Grabowski // Meritum. – 2019, nr 2, s. 62-67
- Wycieczka do Londynu – Londyn z podręczników szkolnych i Londyn widziany „na żywo” / Olga Aleksandrowska, Małgorzata Radecka // Języki Obce w Szkole. – 2010, nr 2, s. 142-148
- Wycieczka krajoznawcza jako forma pogłębiania więzi z regionem / Patrycja Chmielewska // Wychowanie na co Dzień. – 2016, nr 4, wkł., s. I-IV
- Wycieczka rowerowa w ramach lekcji wychowania fizycznego / Ewa Brzozowska-Wicherek // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2017, nr 3, s. 57-59
- Wycieczki mentalne czyli Podróże palcem po mapie / Elżbieta Szefler, Jerzy Szefler // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 4, s. 14-30
- Wycieczki w edukacji ekologicznej uczniów klas początkowych / Piotr Kowolik // Nauczyciel i Szkoła. – 2012, nr 1, s. 197-208
- Wykorzystanie aplikacji webGIS i Mobile GIS do opracowania zajęć terenowych z edukacji geograficznej / Wojciech Pokojski, Paulina Pokojska // Meritum. – 2019, nr 2, s. 79-86
- Wykorzystanie koncepcji „outdoor education” we współczesnej szkole (na podstawie doświadczeń zdobytych podczas pobytu w Hiszpanii i Danii) / Aleksandra Suska, Milena Stolarczyk // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 45-50
- Z badań nad świadomością środowiskowo-ekologiczną uczniów w Świętokrzyskim Parku Narodowym / Ilona Żeber-Dzikowska // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2011, nr 3, s. 27-43
- Z książką w plecaku / Ewa Łapińska // Biblioteka w Szkole. – 2016, nr 9, s. 24
- „Za progiem”. Wartości edukacyjne uczenia się dzieci w plenerze / Jolanta Andrzejewska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2020, nr 2, s. 42-53
- Zabawy biegowe w terenie / Jarosław Cieśla // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2019, nr 5, s. 20-23
- Zabawy i gry terenowe z GPS – geocaching / Mariola Tracz, Witold Warcholik // Geografia w Szkole. – 2013, nr 6, s. 25-29
- Zajęcia poza klasą / Iwona Kołodziejek, Agnieszka Sułowska // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 2, s. 72-76
- Zajęcia szkolne w terenie – inspiracje z Rzymu / Justyna Adamowicz // Nowa Szkoła. – 2014, nr 7, s. 45-49
- Zajęcia terenowe na ścieżce edukacyjnej „Z Łopusznej na Janówki” w Gorczańskim Parku Narodowym / Paweł Góralczyk, Izabela Szot // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2012, nr 1, s. 76-86
- Zajęcia terenowe w lutym / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2012, nr 2, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 2, s. 2-3
- Zajęcia terenowe w maju / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2012, nr 5, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Zajęcia terenowe w marcu / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2012, nr 3, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Zajęcia terenowe w październiku / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2012, nr 10, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Zajęcia terenowe w sierpniu / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2012, nr 8, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Zajęcia w terenie jako skuteczna forma kształcenia i wychowania w szkole / Maria Stachowicz-Polak // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2011, nr 1, s. 77-84
- Zalety ćwiczeń terenowych jako narzędzia w nauczaniu o rzeźbie powierzchni Ziemi / Irena Tsermegas // Meritum. – 2019, nr 2, s. 10-14
- Zalety wycieczki przedmiotowej / Katarzyna Szczepkowska // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 10, s. 58-60
- Zdrowie w jesiennej spiżarni / Małgorzata Warzkiewicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 8, s. 22-23
- Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2008-2018 na temat: Edukacja poza murami szkoły / Monika Cejmer // Meritum. – 2019, nr 2, s. 68-69
- Zielona Szkoła i nie tylko / Stanisław Makara // Biologia w Szkole. – 2010, nr 4, s. 47-50
- Zielona woda / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2015, nr 9, s. dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
- Zmysły w poznawaniu przyrody : propozycja dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2013, nr 8, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny nr 8, s. 2-4
- Znaczenie wycieczek w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym / Małgorzata Mróz // Wychowawca. – 2016, nr 4, s. 12-13
- Zwierzęta lasów / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2018, nr 10, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
Oprac. Agata Chodowiec
18.03.2021 r.