Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2013-2021

KSIĄŻKI

  1. 6 klocków : zbiór zadań dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. – Poznań : Wydawnictwo Albus, 2017
  2. Akademia ekologii : dbam o środowisko / oprac. Kinga Macias – Kraków : Wydawnictwo Skrzat, 2013
  3. Aktywizacja i ocenianie w edukacji matematycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z.1, Konstruktywizm i metody aktywizujące w edukacji matematycznej dzieci starszych i młodzieży / Agnieszka Pfeiffer. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  4. Aktywizacja nauczania i pomiar dydaktyczny w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 1, Nieeksperymentalne metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej / Elżbieta Szedzianis. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  5. Aktywizacja nauczania i pomiar dydaktyczny w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 2, Nieeksperymentalne metody aktywizujące w ponadpodstawowej edukacji przyrodniczej /Elżbieta Szedzanis. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  6. Aktywizacja procesu dydaktycznego w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 1, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / Jacek Stańdo. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  7. Aktywizacja procesu dydaktycznego w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 2, Gry i zabawy matematyczne dla najmłodszych / Jacek Stańdo. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  8. Aktywizacja procesu dydaktycznego w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 3, Jak rozwijać wyobraźnię przestrzenną u najmłodszych? / Jacek Stańdo. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  9. Aktywizacja procesu dydaktycznego w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 4, Jak rozwijać kompetencje ekonomiczne u najmłodszych? / Jacek Stańdo. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  10. Aktywność badawcza uczniów w ponadpodstawowej edukacji przyrodniczej. Z. 1, Aktywność badawcza uczniów w edukacji biologicznej w szkole ponadpodstawowej / Elżbieta Szedzonis. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  11. Aktywność badawcza uczniów w ponadpodstawowej edukacji przyrodniczej. Z. 2, Aktywność badawcza uczniów w edukacji chemicznej w szkole ponadpodstawowej / Elżbieta Szedzanis. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  12. Aktywność badawcza uczniów w ponadpodstawowej edukacji przyrodniczej. Z. 3, Aktywność badawcza uczniów w edukacji fizycznej w szkole ponadpodstawowej / Andrzej Fogt. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  13. Aktywność badawcza uczniów w ponadpodstawowej edukacji przyrodniczej. Z. 4, Aktywność badawcza uczniów w edukacji geograficznej w szkole ponadpodstawowej / Paulina Kamińska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  14. Atlas efektywnego uczenia dla nauczycieli szkół podstawowych / Małgorzata Taraszkiewicz. – Warszawa : Wiedza i Praktyka, 2019
  15. Być (nie)zwykłym wychowawcą : scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkól ponadpodstawowych / Anna Konarzewska. – Warszawa : Warszawska Firma Wydawnicza, 2019
  16. Edukacja małego dziecka : kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej / Ewa Ogrodzka-Mazur. – Cieszyn : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017
  17. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi / Mariola Jąder-Taboł. – Kraków : Impuls, 2018
  18. Ekonomia w praktyce : metody aktywizujące w nauczaniu przedsiębiorczości i ekonomii : przewodnik metodyczny : szkoły ponadgimnazjalne / Hans Kaminski. – Poznań : Sorus, 2013
  19. Future learning system : drama w nauczaniu języka angielskiego : perspektywa psychopedagogiczna / Alicja Gałązka. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013
  20. Gotowe scenariusze lekcji aktywizujących czyli Jak odkleić dziecko od krzesełka i przywrócić mu wyobraźnię / Elżbieta Drygas. – Poznań : Wydawnictwo Publicat, 2014
  21. Gra edukacyjna oknem do poznawania dziecięcego świata / Mária Podhájecká-Janiszewska. – Warszawa : Instytut Wydawniczy Erica, 2013
  22. Historyczne gry dydaktyczne : rozrywka, regionalizm, refleksja / redakcja Karol Sanojca. – Wrocław ; Dziekanów Leśny : Wydawnictwo LTW, 2018
  23. Integracja sensoryczna na co dzień / Maria Borkowska, Kinga Wagh. – Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014
  24. Jak bawić się i uczyć z pasją? : zastosowanie narzędzi myślowych TOC wpracy z dziećmi : [czyli Miniporadnik jak wychować dziecko Twórcze Optymistyczne i Ciekawe świata] / Dorota Kamińska. – Kraków : Centrum Edukacji „Bliżej Przedszkola”, 2017
  25. Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji : poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Cz. 2 / Julian Piotr Sawiński. – Warszawa : Difin, 2016
  26. Karty projektów edukacyjnych i scenariusze zajęć. Cz. 1 / Teresa Gańko. – Warszawa : Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, 2013
  27. Karty projektów edukacyjnych i scenariusze zajęć. Cz. 2 / Teresa Gańko. – Warszawa : Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, 2013
  28. Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka / Irena Adamek. – Kraków : Oficyna Wydawnicza ”Impuls”, 2017
  29. Korelacje treści nauczania z matematyki z zagadnieniami przedmiotów przyrodniczych. Z. 3, Rozwijanie myślenia matematycznego w kontekście edukacji chemicznej / Jacek Stańdo. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  30. Koszyk pomysłów dla nauczyciela do Naszego elementarza : zima / Beata Matusek. – Warszawa : Wydawnictwo Fraszka edukacyjna SP. z o.o., 2015
  31. Koszyk pomysłów dla nauczyciela do „Naszego Elementarza” : jesień / Beata Matusek. – Warszawa : Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna 2015
  32. Matemadziarstwo 2 czyli Krzyżówki i nie tylko / Renata Staszkiewicz, Dariusz Staszkiewicz. – Toruń : Wydawnictwo Aksjomat, 2014
  33. Metoda projektów dla szkół podstawowych : klasy 1-3 / Agnieszka Mikina. – Poznań : Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, 2014
  34. Metoda projektu w edukacji polonistycznej / Ewelina Strawa-Kęsek. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2015
  35. Metody aktywizujące w szkoleniach / Mel Silberman. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2016
  36. Metody aktywizujące w szkolnej i pozaszkolnej edukacji muzycznej : poradnik dla nauczycieli i animatorów / Urszula Bissinger-Ćwierz. – Warszawa : Difin, 2019
  37. Metody poszukujące w edukacji matematycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 3, Jak wykorzystać studium przypadku w edukacji matematycznej? / Marek Pisarski. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  38. Metodyka nauczania języka polskiego i konspekty zajęć w klasach IV-VIII : poradnik dla nauczycieli / Maria Gudro- Homicka. – Warszawa : Difin, 2019
  39. Myślenie naukowe uczniów w edukacji przyrodniczej : sposoby rozwijania kompetencji ekonomicznych dzieci młodszych w edukacji przyrodniczej. Z. 1 / Joanna Kowalska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  40. Myślenie naukowe uczniów w edukacji przyrodniczej : sposoby rozwijania kompetencji ekonomicznych dzieci młodszych w edukacji przyrodniczej. Z. 2 / Joanna Kowalska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  41. Myślenie naukowe uczniów w edukacji przyrodniczej : sposoby rozwijania kompetencji ekonomicznych dzieci młodszych w edukacji przyrodniczej. Z. 3 / Joanna Kowalska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  42. Myślenie naukowe uczniów w edukacji przyrodniczej : sposoby rozwijania kompetencji ekonomicznych dzieci młodszych w edukacji przyrodniczej. Z. 4 / Joanna Kowalska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  43. Narzędzia informatyczne służące ekspresji artystycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 2, Generowanie dźwięków komputerowych i rejestracja sygnałów audio oraz ich edycja / Kinga Pietrasik-Kulińska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  44. Narzędzia informatyczne służące ekspresji artystycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 3, Przygotowanie animacji komputerowych, rejestracja wideo oraz edycja filmów / Kinga Pietrasik-Kulińska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  45. Nauczanie i uczenie się w działaniu / Małgorzata Jagodzińska. – Płock : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2013
  46. Nauka czytania i pisania przez gry i zabawy aktywizujące / Małgorzata Swędrowska. – Poznań : Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, cop. 2018
  47. Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka : fakty i mity / Małgorzata Chojak. – Warszawa : Difin, 2019
  48. Niekonwencjonalne metody szkoleniowe / Mirosław Urban. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015
  49. (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym / Renata Michalak. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2019
  50. Nowoczesne nauczanie : praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców / Geoff Petty. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2018
  51. Pedagogika przedszkolna : oblicza i poszukiwania / Marzenna Magda-Adamowicz, Agnieszka Olczak. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014
  52. Praca z dokumentami w edukacji informatycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Z. 2, Sporządzanie atrakcyjnych i przejrzystych prezentacji multimedialnych / Aneta Stasiak. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  53. Prawa naturalne dziecka / Céline Alvarez. – Warszawa : CoJaNaTo, 2017
  54. Program nauczania – uczenia się infotechniki / Stanisław Ubermanowicz. – Poznań : Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania, 2014
  55. Przedszkolna i wczesnoszkolna edukacja przyrodnicza we wszechstronnym rozwoju dziecka młodszego. Z. 1, Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko naturalne w przedszkolnej edukacji przyrodniczej / Kinga Pietrasik- Kulińska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  56. Razem z dzieckiem / Marzena Kędra, Monika Zatorska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015
  57. Realizacja projektów uczniowskich i treści profilaktycznych w ramach edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 1, Realizacja projektów uczniowskich w ramach edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej / Elżbieta Szedzianis. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  58. Realizacja projektów uczniowskich i treści profilaktycznych w ramach edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 3, Realizacja treści profilaktycznych w ramach edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej / Elżbieta Szedzianis. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  59. Realizacja projektów uczniowskich i treści profilaktycznych w ramach edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 4, Realizacja treści profilaktycznych w ramach ponadpodstawowej edukacji przyrodniczej / Elżbieta Szedzianis. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  60. Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 1, Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji biologicznej / Elżbieta Szedzianis. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  61. Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej : scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej / Elżbieta Płóciennik. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016
  62. Rysunek w arteterapiach twórczości i sztuce / Wiesław Karolak. – Warszawa : Difin, 2015
  63. Scenariusze przekorne i prawie niemożliwe / Anna Biernacka, Stanisław Bortnowski. – Warszawa : STENTOR, 2013
  64. Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku : pytania, refleksje, dobre rady : poradnik dla nauczycieli / Julian Piotr Sawiński. – Warszawa : Difin, 2014
  65. Środki dydaktyczne w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 1, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego / Marek Pisarski. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  66. Środki dydaktyczne w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 2, Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci? / Marek Pisarski. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  67. Środki dydaktyczne w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 3, Jak wykorzystać technologię w edukacji matematycznej? / Marek Pisarski. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  68. Strategia nauczania – uczenia się infotechniki / Stanisław Dylak. – Poznań : Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania, 2014
  69. Świat opowieści : metody aktywizujące na lekcje religii : przygotuj ciekawe ikonografiki, wykorzystaj facebooka, odkryj kreatywność twoich uczniów / Adam Ligęza. – Kraków : Wydawnictwo eSPe, 2013
  70. Sześciolatek w roli ucznia / Małgorzata Kwaśniewska. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2016
  71. Teatr Forum : drama, edukacja rówieśnicza, profilaktyka / Kamila Witerska. – Warszawa : Difin, 2016
  72. Teoria rozwiązywania innowacyjnych zadań w pracy z uczniem klas I-III szkoły podstawowej : (w świetle badań eksperymentalnych) / Irena Stańczak. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013
  73. Trampolina trzylatka : kącik artysty / Izabela Jaźwińska. – Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2015
  74. Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce / Eugeniusz Józefowski. – Warszawa : Difin, 2017
  75. Wykorzystanie potencjału otoczenia w edukacji matematycznej. Z. 1, Jak wykorzystać otoczenie w edukacji matematycznej? / Kinga Pietrasik-Kulińska – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017
  76. Zajęcia twórcze w szkole / Grzegorz Noras. – Warszawa : rozpisani.pl, 2020

CZASOPISMA

  1. 15 pomysłów na gry i zabawy w wodzie / Ewa Brzozowska-Wicherek // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2018, nr 6, s. 30-32
  2. 24 zadania na grudzień / Beata Skrzypiec // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 49, s. 14
  3. Aktywizowanie grupy / Dorota Kondrat // Języki Obce w Szkole. – 2020, nr 2, s. 87-91
  4. Aktywizujące metody pracy / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 120 (listopad), s. 41-44
  5. Aktywizujące metody pracy / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Życie Szkoły. – 2020, nr 9, s. 29-33
  6. Aktywizujemy uczniów poprzez metodę storyline / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Polonistyka. – 2017, nr 3, s. 10-14
  7. Aktywne uczenie matematyki w klasach 1-3 / Karolina Prus-Wirzbicka // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 4, s. 55-58
  8. Aktywność fizyczna w czasie przerw międzylekcyjnych / Ewa Brzozowska-Wicherek // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2018, nr 6, s. 26-29
  9. Bajka o kluczach : jak wiele dróg prowadzi do tego samego skarbu? / Magdalena Oleksy-Zborowska // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 2, s. 64-68
  10. Będę mieć rodzeństwo! : scenariusz zajęć dla cztero-, pięciolatków przeprowadzonych metodą opowieści wychowawczej Cz. 1 / Adriana Stopka // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 11, s. 60-63
  11. Będę mieć rodzeństwo! : scenariusz zajęć dla cztero-, pięciolatków przeprowadzonych metodą opowieści wychowawczej. Cz. 2 / Adriana Stopka // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 12, s. 58-61
  12. Bingo z działaniami / Halina Balbier, Bożenna Kukier // Matematyka w Szkole. – 2013, nr 71, s. 24
  13. Bo u Babci jest najlepiej! : scenariusz zajęć przeprowadzonych metodą storyline dla dzieci piecio- i szaścioletnich / Edyta Smolik // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 12, s. 40-46
  14. Co kryje łąka? / Jadwiga Daniek-Salawa // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 5, s. 48
  15. Dlaczego rośliny są zielone? / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2015, nr 6, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3
  16. Dlaczego warto uczyć się fizyki w szkole czyli Ile kosztuje darmowa energia. Cz. 1 / Tadeusz Wibig // Fizyka w Szkole. – 2013, nr 5, s. 35-40
  17. Dlaczego warto uczyć się fizyki w szkole, czyli Ile kosztuje darmowa energia. Cz. 2 / Tadeusz Wibig // Fizyka w Szkole. – 2013, nr 6, s. 35-41
  18. Dobry początek dnia / Joanna Giebułtowska. // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 15, s. 14
  19. Doświadczanie i przeżywanie jako warunki rozumienia i zapamiętywania : daremne żale, daremne złorzeczenia? / Barbara Matusiak // Polonistyka. – 2017, nr 5, s. 14-19
  20. Drama w edukacji wczesnoszkolnej / Marcela Kościańczuk // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 3, strony 19-28
  21. Drama w pracy wychowawczej nauczyciela polonisty / Ilona Copik, Eugeniusz Szymik // Nauczyciel i Szkoła. – 2013, nr 2, s. 255-265
  22. Efektownie? Efektywnie? / Tomasz Garstka // Głos Nauczycielski. – 2019, nr 18/19, strona 21
  23. Ekologia wokół nas – bądź ekologiczny w swoim środowisku : scenariusz przeznaczony na dwie/trzy jednostki lekcyjne / Dawid Basak // Biologia w Szkole. – 2013, nr 5, s. 40-43
  24. English Corner : propozycje zabaw i aktywności dla dzieci starszych na październik / Katarzyna Niemiec // Bliżej Przedszkola. – 2017, nr 9, s. 74-78
  25. Fizyka z puszką coca-coli / Juliusz Domański // Fizyka w Szkole. – 2013, nr 5, s. 30-34
  26. Formy wspierania aktywności uczniów / Dorota Luber // Nauczyciel i Szkoła. – 2013, nr 2, s. 57-68
  27. Godzina gier? Czemu nie! / Witold Salański // Głos Nauczycielski : tygodnik społeczno-polityczny. – 2018, nr 16, s. 14
  28. Gram z klasą. Cz. 4 / Małgorzata Zambrowska // Matematyka w Szkole. – 2013, nr 71, s. 18-20
  29. Grammatik lernen mit Strategie und Humor… czyli o strategiach uczenia się gramatyki wykorzystujących zabawne skojarzenia, historyjki, rymy i piosenki / Sebastian Chudak // Język Niemiecki. – 2014, nr 4, s. 4-23
  30. Gry na dobry początek – czyli O dodatkowych korzyściach okresu bezpodręcznikowego / Agnieszka Szplit // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 1, s. 94-100
  31. Gry na lekcji historii i zajęciach pozalekcyjnych / Bogusław Kleszczyński // Kwartalnik Edukacyjny. – 2013, nr 2, s. 54-65
  32. Gry wideo sterowane ruchem jako forma aktywności fizycznej / Ewa Brzozowska-Wicherek // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2018, nr 2, s. 58-61
  33. Gry z plusem. Cz. 1 / Dorota Kornecka // Matematyka w Szkole. – 2013, nr 71, s. 21-23
  34. Gry z plusem. Cz. 2 / Dorota Kornecka // Matematyka w Szkole. – 2013, nr 72, s. 57-59
  35. Idealne na wrzesień / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 31/32, s. 13
  36. Inscenizacja jako inspiracja dla twórczej aktywności dzieci i nauczyciela / Agnieszka Szplit // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 4, s. 83-91
  37. Jak dobrze wykorzystać ostatnie tygodnie roku szkolnego, kiedy uczniowie mają już wystawione oceny i motywacja do nauki wyraźnie spadła? / Dorota Zając // Głos Pedagogiczny. – 2017, nr 90, s. 46-47
  38. Jak przygotować zajęcia terenowe? – od założeń norweskich do polskiej praktyki szkolnej / Anna Witkowska- Tomaszewska // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 56-63
  39. Jak tworzyć pytania kluczowe? : metody storyline ciąg dalszy / Agnieszka Kosek // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 3, s. 40-41
  40. Jak uczyć sztuki dyskutowania / Anna Klimowicz // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 11, s. 48-50, 51
  41. Jak wspieram aktywność i wspomagam rozwój moich uczniów / Anna Magdalena Glinka // Życie Szkoły. – 2013, nr 5, s. 26-29
  42. Jak wspomagać samodzielność uczniów w nauce? / Agata Szadowiak // Matematyka. – 2021, nr 1, s. 37-44
  43. Jak zachęcić uczniów do pracy zespołowej? / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2015, nr 73, s. 18-19
  44. Jak zainteresować uczniów lekcją / Karolina Oleksa // Życie Szkoły. – 2017, nr 4, s. 17-22
  45. Jak zaktywizować uczniów / Katarzyna Karwacka // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 6, s. 58-60
  46. Jaś i Małgosia – czyli Jak pracować metodą Storyline / Agnieszka Czeglik // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 1, s. 58-63
  47. Jednostki objętości w sytuacjach praktycznych / Elżbieta Przybyłowska // Matematyka w Szkole. – 2013, nr 70, s. 23-24
  48. Język polski w akcji : o nauczaniu na miarę czasów i wyzwań / Agnieszka Tomasik // Polonistyka. – 2017, nr 3, s. 34-39
  49. Karnawał figur geometrycznych : edukacja matematyczna / Edyta Kaczanowska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 2, s. 8-10
  50. Kicia Kocia czyli Jak pracować metodą Storyline / Agnieszka Czeglik // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 6, s. 42-47
  51. Koło przyjaźni – zabawy uczą najlepiej / Monika Majewska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 3, s. 44-47
  52. Kompetencje proinnowacyjne / Agnieszka Arkusińska // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 11, s. 79-81
  53. Kreatywna edukacja / Anna Kožuh // Wychowawca. – 2015, nr 10, s. 22-25
  54. Lekcje pamięci / Urszula Sochacka // Psychologia w Szkole. – 2015, nr 1, s. 32-40
  55. Leśna Szkoła – przestrzeń edukacyjna poza budynkiem szkolnym / Elżbieta Tołwińska-Królikowska // Meritum. – 2013, nr 1 (28), s. 57-61
  56. Magiczne kwadraty : rozwijamy matematyczne zainteresowania dzieci / Feliksa Piechota // Życie Szkoły. – 2014, nr 10, s. 16-17
  57. MasterChef Junior w przedszkolu czyli Język angielski w praktyce na wesoło / Agnieszka Bukowińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 9, s. 16-19
  58. Matematyczne rytmy… na słodko / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 9, s. 46-47
  59. Matematyczno-fizyczne sztuczki magiczne / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2015, nr 9, s. 43-48
  60. Metoda projektów jako metoda aktywizująca dzieci i… nauczyciela / Barbara Maria Rokicka // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 11, s. 14-17
  61. Metoda projektu a aktywność fizyczna / Daria Puszka // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2020, nr 1, strony 38-40
  62. Metoda tekstu przewodniego / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2017, nr 91, s. 50-52
  63. Metody aktywizujące i ich wpływ na sukces edukacyjny dziecka w szkole specjalnej / Marzena Fryszkiewicz // Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2. – S. 142-156
  64. Metody aktywizujące jako narzędzie wspierające przygotowanie dzieci do nauki szkolnej – metody zabawowe. Cz. 2 / Janusz Rusaczyk // Wychowanie w Przedszkolu. – 2018, nr 5, s. 34-38
  65. Metody aktywizujące, które wspomagają gotowość szkolną dziecka sześcioletniego / Janusz Rusaczyk // Wychowanie w Przedszkolu. – 2018, nr 4, s. 36-41
  66. Metody aktywizujące pracy z użytkownikiem / Danuta Saniewska // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 4/5/6, s. 18-21
  67. Metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym uczniów niepełnosprawnych intelektualnie / Monika Gęga // Nowa Szkoła. – 2013, nr 4, s. 31-33
  68. Metody aktywizujące w procesie nauczania – uczenia się na I etapie edykacyjnym / Anna Wójcik // Kwartalnik Edukacyjny. – 2014, nr 3, s. 57-69
  69. Metodyczne aspekty oceny potencjału poznawczo-edukacyjnego krajobrazu / Ewelina Mocior // Edukacja. – 2014, nr 4, s. 80-95
  70. Miasto to plansza czyli Coś o grach miejskich / Ewa Brzozowska-Wicherek // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2018, nr 4, s. 55-59
  71. Mierzenie płynów : pierwsze doświadczenia dziecka / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 2, s. 48-50
  72. Modele edukacji i metody kształcenia w XXI wieku / Antoni Zając // Kwartalnik Edukacyjny. – 2013, nr 2, s. 14-27
  73. Moje lekcje etyki / Aniela Kozikowska // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 1, s. 14
  74. Moje odkrycia – dla Ciebie, Mamo / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2013, nr 5, s. 30-32
  75. Muzyczny tydzień : scenariusz zajęć przeprowadzonych metodą storyline dla dzieci pięcio- i sześcioletnich. Cz. 1 / Kamila Michalik // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 3, s. 42-45
  76. Muzyczny tydzień : scenariusz zajęć przeprowadzonych metodą storyline dla dzieci piecio- i szaścioletnich. Cz. 2 / Kamila Michalik // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 4, s. 63-65
  77. Na świecie żyła sobie kurka… czyli Jak pracować metodą Storyline / Agnieszka Czeglik // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 3, s. 54-58
  78. Nauka czytania czyli Świetna zabawa / Joanna Apanasewicz // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 27/28, s. 16-17
  79. Nauka pod chmurką / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 37, s. 14
  80. Naukowa przygoda / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 26, s. 17
  81. Nie tylko kreda i tablica : metody aktywizujące w pracy nauczyciela / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2015, nr 74 (grudzień), s. 6-9
  82. Nie tylko kreda i tablica : metody aktywizujące w pracy nauczyciela / Małgorzata Łoskot // Polonistyka. – 2016, nr 1, s. 32-33
  83. (Nie)wykorzystany potencjał outdoor education : wybrane aspekty badań / Teresa Parczewska // Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze. – 2019, nr 5, s. 50-57
  84. Nowoczesność kontra tradycja w walce z nudą we wczesnej edukacji języka angielskiego / Paulina Barańska // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 4, s. 92-103
  85. Nuda nie ma szans! : gry i zabawy wspierające postrzeganie zmysłowe u dzieci w wieku przedszkolnym / Beata Bielska // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 11, s. 29-31
  86. O kształceniu wyobraźni tłumaczeniowej / Iwona Anna Ndaiye // Polonistyka. – 2013, nr 1, s. 27-31
  87. Od A do Z czyli „Koszyk” sposobów pracy z uczniem / Agata Baj // Język Polski w Szkole 4-6. – 2015/2016, nr 2, s. 55-75
  88. Odkrywamy naturę wokół siebie – zadania i zabawy dla dzieci wczesnej edukacji i nie tylko… / Tatiana Grabowska // Wychowanie na co Dzień. – 2013, nr 1/2, dod. „Wkładka Metodyczna”, s. IV-VIII
  89. Odwrócona lekcja biologii / Julian Piotr Sawiński // Biologia w Szkole. – 2013, nr 2, s. 32-34
  90. Ogród szkolny – projekt jako edukacyjna mapa myśli / Tomasz Ordza // Biologia w Szkole. – 2018, nr 1, s. 55-57
  91. Opowieści dziwnej treści / Beata Piotrowicz // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 21, s. 14
  92. Outdoor education jako innowacyjne podejście w edukacji przyrodniczo-ekologicznej / Aleksandra Suska // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 22-29
  93. Patrz, patrz, patrz! / Michał Kremzer // Matematyka. – 2013, nr 7, s. 31-32
  94. Peer learning czyli Nauka przez wymianę wiedzy / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Biologia w Szkole. – 2018, nr 5, s. 34-36
  95. Pewność przyszłości dzięki asertywności / Paulina Dubiel // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 48, s. 14-16
  96. Pięciolatki – przyszli poligloci / Iwona Rybak // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 6, s. 10-12
  97. Podejmowanie codziennych decyzji – metoda „pięć pudełek” / Joanna Łukasik // Wychowawca. – 2020, nr 4, s. 30-31
  98. Podróże małe i duże: zajęcia według Mobilnej Rekreacji Muzycznej / Joanna Labuń // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 9, s. 52-53
  99. Poezja i metody aktywizujące. Scenariusze lekcji / Edyta Wójcicka // Język Polski w Gimnazjum. – 2016/2017, nr 1, s. 90-109
  100. Pomagamy naszym przyjaciołom / Melania Merchel // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 1, s. 35-36
  101. „Powrót do przyrody”. O emocjonalnych korzyściach propozycji ruchu „slow” / Anna Klichowska // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 30-44
  102. Powtórka z polskiego – gra edukacyjna dla gimnazjalistów / Roman Sowa // Język Polski w Gimnazjum. – 2017/2018, nr 4, s. 66-81
  103. Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu / Joanna Skoczylas // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 6, s. 35-38
  104. Projekt edukacyjny w praktyce szkolnej / Monika Kupiec // Nauczyciel i Szkoła. – 2013, nr 3, s. 267-278
  105. Projekt EDUSCIENCE oczami jego twórców i realizatorów / Agata Goździk // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 1/2, s. 68-73
  106. Projekt „Sklep” / Alicja Dąbrowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 1, s. 32-34
  107. Projekt zajęć terenowych dla uczniów klasy 3 – „Jesteśmy gośćmi w lesie” / Mirosława Parlak // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 64-69
  108. Przed wakacyjną wyprawą / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2015, nr 6, s. 45-48
  109. Przedszkolak za pan brat z matematyką / Elżbieta Korczewska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 6, s. 7-10
  110. Przedszkole w lesie / Rafał Ryszka // Wychowawca. – 2015, nr 7/8, s. 38-41
  111. Przegląd metod aktywizujących rozwój dziecka w wieku przedszkolnym / Ewa Zielińska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 2, s. 16-18
  112. Przez dyskusję do kompetencji / Anna Klimowicz // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 12, s. 46-50
  113. Przygody w Krainie Bajek : zajęcia praktyczne Psychomotoryki Empowermentu / Andrzej Majewski // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 5, s. 18-22
  114. Przyroda jest naszym najlepszym nauczycielem / Grzegorz Bożek // Geografia w Szkole. – 2013, nr 5, s. 11-13
  115. Pusta klasa sobie hasa / Celina Zielińska // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 25, s. 11
  116. Rekonstrukcje historyczne z perspektywy dydaktyka historii / Jan Chańko // Wiadomości Historyczne. – 2016, nr 1, s. 46-49
  117. Rola technik arteterapeutycznych w edukacji uczniów wybitnie zdolnych / Barbara Cichy-Jasiocha // Języki Obce w Szkole. – 2018, nr 3, s. 19-22
  118. Rozwijanie wyobraźni poprzez muzykę u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w świetlicy szkolnej / Maria M. Karel // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2018/2019, nr 2, s. 53-67
  119. Ryślenie, barwoślady, lapbooki – czyli jak sprawić, żeby uczenie się było łatwiejsze / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Polonistyka. – 2017, nr 2, s. 36-39
  120. Rysunek na lekcjach matematyki / Agata Szadowiak // Matematyka. – 2020, nr 3/4, s. 55-58
  121. Scenariusz zajęć dla klasy 1 / Magdalena Miążek // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 1, s. 91-93
  122. Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klasy 2 z wykorzystaniem podejścia „outdoor education” / Mirosława Parlak // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 70-76
  123. Serduszko małego misia – czyli Dziecięce rozważania na temat miłości przyjaźni i odwagi : scenariusz zajęć z zastosowaniem narzędzi TOC -gałązka logiczna / Dorota Kamińska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 2, s. 20-27
  124. Service learning / Marta Majorczyk // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 3, s. 37-42
  125. Skąd się bierze woda w kranie? : wodociągi i kanalizacja / Jan Amos Jelinek // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 11, s. 55-57
  126. Słyszę i zapominam. Widzę i pamiętam. Robię i rozumiem czyli Metody aktywizujące w szkole / Anna Meslin // Życie Szkoły. – 2018, nr 11, s. 40-44
  127. Stoliczku, nakryj się! – czyli Jak powstaje stół : scenariusz zajęć dla dzieci czteroletnich / Józefa Mazurkiewicz // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 12, s. 48-50
  128. Świąteczne odkrycia / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2014, nr 11, s. 32-34
  129. Szkoła jako przestrzeń uczenia się / Dorota Szumna // Kwartalnik Edukacyjny. – 2013, nr 2, s. 28-41
  130. Tablica interaktywna a aktywność ucznia na lekcji / Robert Jóźwik // Kwartalnik Edukacyjny. – 2013, nr 2, s. 85-92
  131. Tajemnice podwodnego świata czyli Matematyka w przyrodzie / Beata Bugajska-Jaszczołt, Aneta Gogół // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 77-90
  132. Tajemnice soli / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2015, nr 2, s. 42-47
  133. Trochę Zielona Szkoła : pomysł na powtórzenie w terenie / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2016, nr 6, s. 41-44
  134. Trzeci wymiar mapy : jak nauczać o poziomicy – praktyczne rozwiązania / Paweł Wojtanowicz // Geografia w Szkole. – 2013, nr 6, s. 36-39
  135. Twierdzenie, dowód i (wszystko) gra / Marek Pisarski // Matematyka w Szkole. – 2013, nr 70, s. 34-36
  136. Tworzenie produktu turystycznego: projekt uczniowski / Dominik Sikorski // Geografia w Szkole. – 2013, nr 6, s. 43-47
  137. Uczeń – mały naukowiec / Paulina Barańska // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 4, s. 48-55
  138. Uczeń zdolny : jak nie zniechęcić dziecka do nauki / Kinga Rusin // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 61, s. 22-24
  139. Uczenie się kooperacyjne : w świetle opinii nauczycieli wczesnoszkolnych / Dorota Sobierańska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2016, nr 4, s. 48-66
  140. Uczenie się przez działanie / Regina Lenart-Gansiniec // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 9, s. 33-35
  141. Uczniowie układają krzyżówki / Maria Mameła // Biblioteka w Szkole. – 2013, nr 1, s. 14
  142. Ukierunkowana aktywność ucznia na lekcji języka polskiego / Mirosława Iwasiewicz // Język Polski w Szkole 4-6. – 2013/2014, nr 3, s. 83-104
  143. Upodmiotowić ucznia! / Tomasz Łukawski // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 17/18, s. 26
  144. W krainie śnieżynek i bałwanków / Katarzyna Pacha // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 1, s. 37-38
  145. W oczekiwaniu na wakacje / Beata Skrzypiec // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 23, s. 15
  146. W roli akuszerki środowiska edukacyjnego / Jakub Sypniewski // Geografia w Szkole. – 2017, nr 2, s. 26-29
  147. W świecie dźwięków / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2015, nr 4, s. 43-48
  148. W świecie mechaniki / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2015, nr 8, s. 45-48
  149. W trosce o aktywność muzyczną dziecka / Ewa Parkita // Nauczanie Początkowe. – 2013/2014, nr 1, s. 36-42
  150. Warto to zrobić. Dlaczego? / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2019, nr 1/2, s. 18-19
  151. Wczesna edukacja matematyczna w kontekstach narracyjnych i środowisku lokalnym / Barbara Bilewicz-Kuźnia // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2020, nr 2, s. 54-63
  152. Wędrówki wody / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2015, nr 5, s. 45-48
  153. WF z chustą animacyjną Klanza / Ewa Brzozowska-Wicherek // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2018, nr 1, s. 35-37
  154. Widzieć znaczy wiedzieć / Magdalena Młynarczyk-Misiura // Życie Szkoły. – 2014, nr 5, s. 20-21
  155. Wiosenne zabawy z liczbami / Edyta Kaczanowska // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 3, s. 20-23
  156. Wiosenny czas : scenariusz zajęć świetlicowych / Monika Strzelbicka // Świetlica w Szkole. – 2020, nr 2, s. 18-19
  157. Wiosna – ach, to Ty! : scenariusz zajęć świetlicowych / Paulina Cysak // Świetlica w Szkole. – 2020, nr 2, s. 12-14
  158. Wizualne karty pracy / Agata Szadowiak // Matematyka. – 2020, nr 1, s. 26-30
  159. Wolność pozornie „bez ograniczeń” czyli O lekcjach angielskiego poza murami szkoły / Agnieszka Szplit // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 91-100
  160. Wsparcie dziecka powracającego z migracji po otwarciu granic – propozycja wykorzystania metody storyline / Dominika Przybyszewska // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 89-106
  161. Wspieranie twórczego rozwoju / Teresa Grąziewicz-Jóźwik // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 8, s. 20-23
  162. Wspólne gotowanie – zdrowa pizza / Jolanta Jabłońska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 1, s. 46-48
  163. Wykorzystanie klocków logicznych Dienesa do kształtowania pojęć matematycznych / Lidia Kołodziejska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 2, s. 45-47
  164. Wykorzystanie koncepcji „outdoor education” we współczesnej szkole / Aleksandra Suska // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 45-50
  165. Wykorzystanie metod aktywizujących w pracy z grupą / Magdalena Gadomska // Kwartalnik Edukacyjny. – 2018, nr 3, strony 24-33
  166. Wykorzystanie metody sytuacyjnej w przygotowaniu nauczycieli do radzenia sobie z przemocą rówieśniczą wśród uczniów / Aleksandra Tłuściak-Deliowska // Nauczyciel i Szkoła. – 2016, nr 2, s. 241-256
  167. Wykorzystanie środków ekspresji w nauczaniu języka obcego / Nika Fronc-Iniewicz // Języki Obce w Szkole. – 2020, nr 2, s. 101-106
  168. YouTube w edukacji / Sylwia Polcyn // Remedium. – 2017. nr 3, s. 30-31
  169. Z lasem za pan brat / Katarzyna Kubaś // Biologia w Szkole. – 2013, nr 6, s. 18-24
  170. Z tradycją w nowoczesność – metoda WebQuest / Monika Wojteczek // Nauczanie Początkowe. – 2013/2014, nr 3, s. 79-99
  171. „Za progiem”. Wartości edukacyjne uczenia się dzieci w plenerze / Jolanta Andrzejewska // Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze. – 2020, nr 2, s. 42-53
  172. Zabawy integrujące zmysły / Aneta Winczewska // Życie Szkoły. – 2018, nr 10, s. 34-38
  173. Zabawy z porami roku / Jadwiga Daniek-Salawa // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 1, s. 39
  174. Zabawy ze sznurkiem / Marta Ratajczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 6, s. 38
  175. Zajęcia szkolne w terenie – inspiracje z Rzymu / Justyna Adamowicz // Nowa Szkoła. – 2014, nr 7, s. 45-49
  176. Zanieczyszczenie środowiska / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2015, nr 7, dod. Biuletyn EKO – edukacyjny, s. 2-3
  177. Zielona wiosenka zabawy matematyczne : scenariusz zajęć dla dzieci trzyletnich / Justyna Niedbała // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 2, s. 24-26
  178. Ziemia czy gleba? / Marzena Grzęda // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 9, s. 44-49
  179. Żywa historia – przyłącz się / Robert Nowakowski // Wiadomości Historyczne. – 2014, nr 3, s. 32-40

Oprac. Dorota Salamon

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót