KSIĄŻKI
- Kara w nauce i kulturze / red. nauk. Jarosław Utrat-Milecki. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, cop. 2009
- Karanie i nagradzanie dzieci w rodzinie miejskiej / Zofia Brańka. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Text, 2007
- Nagroda, informacja czy wyraz radości, czyli dlaczego matki chwalą swoje dzieci? / Anna Szymanik, Paulina Magdalena Michalska. – Warszawa : Difin, 2019
- Nagrody i kary w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym / Marian Ochmański. – Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 2001
- Nagrody i kary w wychowaniu rodzinnym a sytuacja szkolna uczniów gimnazjum / Dorota Sikora. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010
- O przemocy w wychowaniu : próba namysłu nad zjawiskiem karalności / pod red. Małgorzaty Bednarskiej. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2007
- Od walenia po łapach do zmarszczenia brwi, czyli o środkach dyscyplinujących w szkole / Lucyna Bojarska. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2009
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
- Analiza zachowania / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2017, nr 7, s. 16
- Bez motywacji nie ma efektów / Przemysław Bąbel, Marzena Wiśniak // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 3, s. 57-67
- Charyzma i autorytet wychowawcy a problem kary, tolerancji i dobroczynności / Lesław Pytka // Opieka, Wychowanie, Terapia. – 2010, nr 1/2, s. 25-30
- Chwalić, ale za co? Motywacyjne aspekty pochwał / Waldemar Kozłowski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2007, nr 5, s. 14-18
- Czemu winne niewinne klapsy? / Paweł Karpowicz // Charaktery. – 2008, nr 11, s. 26-29
- Czy możliwe jest wychowanie bez kar? / Krzysztof Cibora // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 1, s. 126-131
- (Dez)aktualizacja karania / Lucyna Pacan // Edukacja i Dialog. – 2013, nr 3/4, s. 30-33
- Dobrocią czy siłą? / Sylwia Palka // Wychowawca. – 2006, nr 11, s. 20-22
- Jesteś ważny – czyli jak mądrze chwalić dzieci / Agnieszka Wentrych // Bliżej Przedszkola. – 2019, nr 1, s. 20-22
- Kara i nagroda / Ewa Zielińska // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 3, s. 8-10
- Kara i nagroda w wychowaniu / Zofia Olender // Wychowawca. – 2006, nr 11, s. 14-15
- Kara i nagroda w wychowaniu : zestawienie bibliograficzne w wyborze / Paulina Ablewicz, Beata Moll-Kowalska // Wszystko dla Szkoły. – 2005, nr 10, s. [25]
- Kara surowa… Ale czy skuteczna? / Jakub Gutowski // Psychologia w Szkole. – 2014, nr 2, s. 37-43
- Karanie uczniów w dawnej szkole / Grażyna Pyla // Wychowawca. – 2006, nr 11, s. 10-11
- Kary i nagrody – atrybuty władzy / Violetta Kruczkowska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 2, s. 35-37
- Kary i nagrody / Anna M. Ziółkowska // Psychologia w Szkole. – 2005, nr 2, s. 115-124
- Kary i nagrody w wychowaniu dziecka / Marta Włodarczyk // Remedium. – 2012, nr 6, s. 30-31
- Klaps zostawia pręgi / Brendan L. Smith // Charaktery. – 2014, nr 1, s. 44-47
- Lubię, co robię i robię, co lubię / Jakub Gutowski // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 4, s. 98-107
- Mądre nagrody, rozsądne kary / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 56, s. 19-21
- Metoda karania w pedagogice humanistycznej / Elwira Krupowicz // Edukacja i Dialog. – 2005, nr 8, s. 67-72
- Motywowanie uczniów do nauki cd / Stanisław Korczyński // Remedium. – 2016, nr 12, s. 12-13
- Nagroda i kara : jak motywować przedszkolaków? / Barbara Osińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2016, nr 9, s. 50-52
- Nagroda i kara w wychowaniu : (zestawienie bibliograficzne w wyborze) / Ewelina Czajkowska // Nowa Szkoła. – 2015, nr 5, s. 58-62
- Nagroda i kara w wychowaniu : (zestawienie bibliograficzne) / Elżbieta Trojan // Wszystko dla Szkoły. – 2011, nr 3, s. 22-23
- Nagrody bardziej niż kary… / Anna Maj // Wychowawca. – 2006, nr 11, s. 22
- Nagrody i kary : rady dla rodziców… i nie tylko / Gertruda Zając // Wychowawca. – 2006, nr 11, s. 12-13
- Nagrody i kary : rady dla rodziców… i nie tylko / Gertruda Zając // Życie Szkoły. – 2006, nr 1, s. 61-62
- Nie bijmy, aby nie bili / Jadwiga Raczkowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2005, nr 4, s. 3-9
- O karze / Burrhus Frederic Skinder // Psychologia w Szkole. – 2005, nr 2, s. 125-126
- O mądrym wychowaniu dzieci / Ewa Zielińska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 11, s. 10-12
- O skuteczności środków dyscyplinujących w resocjalizacji dziewcząt / Marcin Jurczyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2016, nr 6, s. 50-54
- O wychowaniu bez kar i nagród / Sławomir Trusz // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 2, s. 75-83
- Opinia na temat stosowania kar i nagród – ankieta dla nauczycieli / Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 114, s. 40
- Opinia na temat stosowania kar i nagród – ankieta dla uczniów / Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 114, s. 41
- Poglądy Janusza Korczaka – mistrza i wychowawcy – na temat stosowania kar w odbiorze współczesnych nauczycieli / Piotr Kowolik // Nauczyciel i Szkoła. – 2013, nr 1, s. 153-171
- Pomagać w rozwoju / Jarosław Kordziński // Wychowawca. – 2006, nr 11, s. 8-9
- Ponownie o motywowaniu uczniów do uczenia się geografii / Piskorz Sławomir, Tracz Mariola // Geografia w Szkole. – 2011, nr 5, s. 5-13
- Rozważania o karze w świetle pedagogiki porównawczej / Beata Krawiec // Opieka, Wychowanie, Terapia. – 2005, nr 1/2, s. 38-41
- Rozwój między karą a nagrodą : pedagogiczny spacer po linie / Klemens Stróżyński // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 9, s. 52, 54-55
- SAZ – tresura czy wychowanie? / Sławomir Trusz // Psychologia w Szkole. – 2014, nr 4, s. 69-79
- Skuteczność wychowawcza nagradzania / Grażyna Czeczot // Wychowawca. – 2018, nr 6, s. 26-29
- Strach się bać czyli uwaga na uwagi / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 82, s. 56-58
- Sztuka mądrego chwalenia / Katarzyna Moskal // Psychologia w Szkole. – 2014, nr 2, s. 34-35
- Środowisko rodzinne a niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Cz. 3 / Edyta Szot-Odrobina // Wszystko dla Szkoły. – 2010, nr 4, s. 6-7
- Środowisko rodzinne a rozwój osobowości dziecka / Róża Pawłowska // Problemy Alkoholizmu. – 2005, nr 2/3, s. 9-14
- „Test pianki” a umiejętność odroczonej gratyfikacji / Lidia Kołodziejska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 5, s. 35-39
- Tęsknota za dyscypliną / Jacek Łukasz Pyżalski // Psychologia w Szkole. – 2015, nr 5, s. 105-111
- Walka o dyscyplinę / Jarosław Kordziński // Dyrektor Szkoły. – 2006, nr 11, s. 20-24
- Warto chwalić ucznia swego / Przemysław Bąbel // Psychologia w Szkole. – 2013, nr 4, s. 69-76
- Wina i kara : refleksje na temat przekraczania zasad przez uczniów klas młodszych oraz wynikających z tego konsekwencji / Ewa Dziewierz // Wszystko dla Szkoły. – 2011, nr 3, s. 8-10
- Wychowanie bez kar? / Aleksandra Jagła // Życie Szkoły. – 2012, nr 5, s. 31-33
- Wychowanie do odpowiedzialności. Cz. 1 / Aleksandra Krasowska // Remedium. – 2009, nr 9, s. 4-5
- Wychowanie jest sztuką : nagroda i kara / Renata Kostkiewicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2008, nr 9, s. 49-52
- Wychowawcze znaczenie kar i nagród stosowanych w wychowaniu dzieci przedszkolnych / Piotr Kowolik // Nauczyciel i Szkoła. – 2011, nr 1, s. 97-107
- Wzmocnij mnie, a zmienię się / Przemysław Bąbel // Charaktery. – 2006, nr 11, s. 30-32
- Zacznij obiad od deseru! / Paweł Ostaszewski, Wojciech Białaczek // Charaktery. – 2008, nr 2, s. 48-51
- Zaufanie zamiast oceniania / Agnieszka Stein ; rozm. przepr. Małgorzata Stańczyk // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 11, s. 26-27
- Zemsta może być rozkoszą / Eva Eismann // Charaktery. – 2012, nr 3, s. 42-45
- Złudny urok nagród / Natalia i Krzysztof Minge // Edukacja i Dialog. – 2013, nr 3/4, s. 36-38
Oprac. Anna Stefaniak