KSIĄŻKI
- Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014
- Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji / pod red. Marzeny Buchnat, Beaty Tylewskiej-Nowak. – Warszawa : Wydawnictwo Difin, 2012
- Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej : vademecum nauczycieli i rodziców / Urszula Oszwa. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007
- Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów i nauczycieli / pod red. Zdzisławy Janiszewskiej-Nieścioruk. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2012
- Edukacja przedszkolna a integracja społeczna / Danuta Al-Khamisy. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 2006
- Edukacja w integracji : bo wszystko zaczęło się 10 lat temu… : praca zbiorowa / pod red. Mariusza Dobijańskiego. – Siedlce : Stowarzyszenie tutajteraz : Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, 2012
- Edukacja w obliczu przemian społecznych / Iryna Surina [et al.]. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2013
- Efektywna integracja szkolna : systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym / Grzegorz Wiącek. – Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, cop. 2008
- Integracja edukacyjna : oczekiwania i rzeczywistość / pod red. Marzeny Klaczak. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2010
- Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych : sens i granice zmiany edukacyjnej / Grzegorz Szumski. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN : Wydawnictwo APS, 2006
- Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej / Zenon Gajdzica. – Kraków ; Katowice : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013
- Młodzież głucha i słabosłysząca w rodzinie i otaczającym świecie : dla terapeutów, nauczycieli, wychowawców i rodziców / pod red. Joanny Kobosko. – Warszawa : Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu „Usłyszeć Świat”, 2009
- Moje „ja” i szkoła integracyjna : zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych / Andrzej Lis-Kujawski. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008
- Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami) / Elżbieta Zawadzka-Bartnik. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010
- O trudnej sztuce bycia razem czyli Różne oblicza integracji / pod red. Adama Stankowskiego i Małgorzaty Balukiewicz. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2006
- Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym / Janusz Kirenko, Piotr Gindrich. – Lublin : Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola, 2007
- Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1 / pod red. nauk. Anny Guzy i Danuty Krzyżyk. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2012
- Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2 / pod red. nauk. Anny Guzy oraz Bernadety Niesporek-Szamburskiej. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2013
- Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną / pod red. nauk. Zdzisławy Janiszewskiej-Nieścioruk. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007
- Przewodnik po edukacji włączającej : rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły / Tony Booth i Mel Ainscow. – Warszawa : Olimpiady Specjalne Polska, 2012
- Relacje dziecka z wadą słuchu w szkole / Aneta Jegier, Magdalena Kosowska. – Warszawa : Difin, 2011
- Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych / Zenon Gajdzica. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls” ; Katowice : Uniwersytet Śląski, 2011
- Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej : budowanie systemu wsparcia i pomocy / pod red. Anny Grabowskiej i Małgorzaty Gębickiej-Zdanewicz. – Warszawa : Fundacja „Promyk Słońca”, 2010
- Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji / red. nauk. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2010
- Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej / red. nauk. Zenon Gajdzica. – Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza „Humanitas”. Wyższa Szkoła Humanitas, 2011
- Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej : podstawy metodyki nauczania języków obcych / Ewa Domagała-Zysk, Katarzyna Karpińska-Szaj. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011
- Uwarunkowania akceptacji uczniów w klasie integracyjnej / Danuta Baraniewicz. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2009
- Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych / Barbara Grzyb. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013
- Wokół edukacji włączającej : efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych / Grzegorz Szumski ; współpr. Anna Firkowska-Mankiewicz. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010
- Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych / Jolanta Lipińska-Lokś. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2011
ARTYKUŁY Z KSIĄŻEK
- Edukacja ogólnodostępna szansą zaspokajania specjalnych potrzeb dzieci niepełnosprawnych / Krystyna Barłóg // W: Uwarunkowania współczesnej szkoły / red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. – Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza Humanitas, 2013. – S. 199-210
- Formy wspierania rozwoju dziecka niepełnosprawnego w niższych klasach szkoły ogólnodostępnej / Zenon Gajdzica // W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 2, Wychowanie i kształcenie w praktyce / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur [et al.]. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010. – S. 240-251
- Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych / Joanna Skibska // W: Uczeń i nauczyciel jako główne podmioty edukacji jutra / red. Kazimierz Denek [et al.]. – Sosnowiec : Wyższa Szkoła Humanitas. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2012. – S. 157-178
- Opieka nad dziećmi o specjalnych potrzebach w warunkach szkoły ogólnodostępnęj / Jolanta Rybska-Klapa // W: Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. T. 2 / pod red. Bożeny Muchackiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2006. – S. 195-210
- Realizacja idei integracji i edukacji włączającej w procesie wychowania i kształcenia dzieci z uszkodzeniami słuchu i wzroku / Agnieszka Dłużniewska, Izabella Kucharczyk // W: Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 9, Szkoła – przemiany instytucji i jej funkcji / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Anny Gajdzicy. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2014. – S. 103-116
- Relacje między dziećmi pełno- i niepełnosprawnymi w klasie integracyjnej, w wieku wczesnoszkolnym / Dorota Kornaś // W: Integracja społeczna osób niepełnosprawnych / pod red. Grażyny Dryżałowskiej, Hanny Żuraw. – Warszawa : Żak, cop. 2004. – S. 302-311
- Strategia oceniania włączającego wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Danuta Al.-Khamisy // W: Uwarunkowania współczesnej szkoły / red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. – Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza Humanitas, 2013. – S. 211-224
- Sytuacja dziecka niepełnosprawnego w klasie integracyjnej / Elżbieta M. Minczakiewicz, Maciej J. Wielobób // W: Integracja społeczna osób niepełnosprawnych / pod red. Grażyny Dryżałowskiej, Hanny Żuraw. – Warszawa : Żak, cop. 2004. – S. 286-301
- Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole integracyjnej – szanse i zagrożenia w opinii nauczycieli / Agnieszka Żyta // W: Wychowanie w edukacji specjalnej osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną / red. nauk. Katarzyna Ćwirynkało. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2011. – S. 138-149
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
- Biblioteka szkolna a integracja społeczna uczniów niepełnosprawnych w szkołach masowych / Urszula Zięba // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 4, s. 286-292
- Co nowego w edukacji włączającej / Anna Firkowska-Mankiewicz // Edukacja. – 2010, nr 2, s. 16-23
- Dlaczego edukacja włączająca nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem? Doświadczenia i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa w relacjach matek / Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta // Szkoła Specjalna. – 2014, nr 3,
s. 186-201 - Dylematy nauczycieli. O skutkach wspólnej nauki dzieci niepełnosprawnych z dziećmi sprawnymi / Janusz Erenc // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 5, s. 346-359
- Dzieci autystyczne w klasach integracyjnych / Katarzyna Patyk // Wychowawca. – 2008, nr 10, s. 14-15
- Dzieci niepełnosprawne w klasie integracyjnej / Maria Ożóg-Radew // Oświata Mazowiecka. – 2012, nr 3 (13), s. 11-15
- Dziecko z autyzmem w grupie integracyjnej / Nina Zawidniak // Życie Szkoły. – 2010, nr 10, s. 30-36
- Edukacja włączająca – nowa perspektywa pedagogiczna : uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Tamara Zacharuk, Beata Bocian // Oświata Mazowiecka. – 2011, nr 2 (7), s. 5-7
- Edukacja włączająca – wyzwanie dla polskiej szkoły? / Violetta Pulwarska // Meritum. – 2009, nr 2, s. 2-4
- Edukacja włączająca : na czym polega, jak ją zorganizować? / Jacek Stec // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2014, nr 40, s. 52-54
- Edukacja włączająca czy nauczanie specjalne? / Aneta Pukacz // Nauczyciel i Szkoła. – 2014, nr 1, s. 185-192
- Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów / Tamara Zacharuk // Meritum. – 2011, nr 1, s. 2-7
- Edukacja włączająca. Cz. 2 / Anna Rękawek // Dyrektor Szkoły. – 2006, nr 4, s. 42-43
- Integracja czy dezintegracja Czyli na czym polega tworzenie klas integracyjnych / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2014, nr 40, s. 21-23
- Integracja dzieci niepełnosprawnych ruchowo ze zdrowymi rówieśnikami – wartościowe partnerstwo / Sabina Lorek // Nauczyciel i Szkoła. – 2009, nr 3/4, wkł. nr 2, s. 35-41
- Integracja dzieci niepełnosprawnych w polskiej szkole / Jadwiga Bogucka, Dorota Żyro // Remedium. – 2006, nr 10, s. 1-3
- Integracja szkolna uczniów niepełnosprawnych jako zagadnienie ogólnopedagogiczne / Marcin Wlazło // Forum Oświatowe. – 2008, nr 1, s. 101-112
- Integracja wielowymiarowa uczniów z niepełnosprawnością / Aneta Paszkiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2013, nr 3, s. 27-34
- Integracja włączająca : doświadczenia nauczycielki przedszkola / Barbara Liszkiewicz-Feluś // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 7/8, s. 18-19
- Jak pracować z uczniem niepełnosprawnym w szkole masowej? / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 27, s. 16-19
- Klasa integracyjna – problem czy dobrodziejstwo / Ewa Woźniak // Oświata Mazowiecka. – 2010, nr 3 (4), s. 24-25
- Klasy integracyjne szansą rozwoju dzieci niepełnosprawnych / Beata Kulik // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2008, nr 9, s. 38-40
- Kształcenie integracyjne – korzyści i bariery / Anna Zamkowska // Życie Szkoły. – 2010, nr 10, s. 5-10
- Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkole ogólnodostępnej / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 54, s. 50-53
- Kształcenie uczniów niepełnosprawnych z pełnosprawnymi – korzyści : terapeutyczny wpływ różnorodności / Kornelia Hübscher // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 6, s. 39-41
- Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym – doświadczenia praktyczne w szkole ogólnodostępnej / Joanna Szadkowska // Oświata Mazowiecka. – 2012, nr 3, (13), s. 18-21
- O integracji i współpracy nauczycieli w klasach integracyjnych / Katarzyna Smolińska // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 6, s. 14-16
- O społecznych kontekstach edukacji włączającej. Cz. 1 / Anna Rękawek // Dyrektor Szkoły. – 2006, nr 3, s. 49-50
- Praca z uczniami dysfunkcyjnymi w szkole ogólnodostępnej / Marek Misztal // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2008, nr 3, s. 50-51
- Psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży niewidzącej w szkołach ogólnodostępnych / Milena Nazarczuk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 2, s. 43-47
- Realizacja potrzeby kontaktu dziecka niepełnosprawnego z dzieckiem zdrowym w warunkach szkoły integracyjnej / Elżbieta Wiśniewska // Chowanna. – 2009, T. 1, s. 155-167
- Relacje między uczniami pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi intelektualnie – warunek i efekt integracji / Mirosław Rutkowski // Nauczanie Początkowe. – 2007/2008, nr 3, s. 56-62
- Scenariusze zajęć słuchowo-ruchowych dla klas integracyjnych z uczniem niesłyszącym / Marzena Czarnowska // Nauczanie Początkowe. – 2008/2009, nr 4, s. 67-73
- Specjalna czy włączająca? / Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2006, nr 16, s. 1, 8
- Społeczna integracja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Katarzyna Łupińska, Agnieszka Soroczyńska // Oświata Mazowiecka. – 2012, nr 4(14), s. 18-21
- Stres uczniów klas integracyjnych: (raport z badania) / Renata Sikora // Nowa Szkoła. – 2010, nr 7, s. 45-48
- Szkoła specjalna czy klasa integracyjna? / Olga Czosnyka // Remedium. – 2007, nr 1, s. 6-7
- Świadomość emocji uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych / Alicja Opatowska, Tadeusz Gałkowski // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 5, s. 334-345
- Uczą się być razem / Joanna Dembińska // Integracja. – 2009, nr 2, s. 28-31
- Uczeń z wadą słuchu / Aleksandra Kubala // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2013, nr 4 (32), s. 58-60
- Uwarunkowania integracji społecznej uczniów niewidomych w grupie rówieśniczej / Zdzisław Kazanowski // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 1, s. 20-33
- W poszukiwaniu modelu edukacji włączającej / Joanna Głodkowska // Meritum. – 2009, nr 2, s. 5-8
- Zmiany w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Lidia Klaro-Celej // Oświata Mazowiecka. – 2011/2012, nr 5 (10), s. 18-20
- Zmiany w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a szkolna rzeczywistość / Anna Banach-Latoszek // Oświata Mazowiecka. – 2011, nr 2 (7), s. 8-12
Oprac. Jolanta Osińska-Kurek