Ocenianie kształtujące – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2004-2020

KSIĄŻKI

  1. Cele uczenia się : jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję / Connie M. Moss, Susan M. Brookhart ; przekł.: Weronika Gasperczyk. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014
  2. Jak oceniać, aby uczyć? / Paul Black [et al. ; przekł. Joanna Dutkiewicz]. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej : Civitas, 2006
  3. Jak oceniać postępy uczniów : wskazówki dla nauczycieli / Paul Dix ; przekł. Anna Sawicka-Chrapkowicz. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014
  4. Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym / Bolesław Niemierko. – Sopot : Smak Słowa, 2018
  5. Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami / Grażyna Szyling. – Wyd. 2. – Kraków : Impuls, 2017
  6. Ocena i wspomaganie zdolności intelektualnych uczniów szkoły specjalnej / Elżbieta Lubińska-Kościółek, Krzysztof Wołoszczuk. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016
  7. Oceniam, ucząc : poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / pod red. Danuty Sterny. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2015
  8. Ocenianie efektów szkolenia czyli Metody i problemy ewaluacji / Jacek Woźniak. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012
  9. Ocenianie kształtujące : doskonalenie kształcenia w szkole średniej / [tł. Anna Grabowska, Łukasz Pietraczuk]. – Warszawa : Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, 2006
  10. Ocenianie kształtujące po polsku : kurs dla doradców metodycznych – teoria i praktyka : scenariusze zajęć / aut. Grażyna Szyling [et al.]. ; red. Marta Choroszczyńska, Klemens Stróżyński. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2010
  11. Ocenianie kształtujące w praktyce : z przykładami z kursu internetowego „Akademii Szkoły Uczącej Się” / Danuta Sterna. – Warszawa : Civitas : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2006
  12. Ocenianie kształtujące w praktyce : z przykładami z kursu internetowego „Akademii Szkoły uczącej się” / Danuta Sterna. – Wyd. 2 popr. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej : Civitas, 2008
  13. Ocenianie szkolne w pracy pedagogicznej nauczyciela / Kazimierz Ostrowski. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2008
  14. Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia / Iwona Kopaczyńska ; Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze. – Kraków : Impuls, 2004
  15. Ocenianie w szkole na cenzurowanym : badania – dylematy – inspiracje / red. nauk. Małgorzata Karwatowska, Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, 2020
  16. Sztuka oceniania : motywowanie uczniów do rozwoju / Bożena Kubiczek. – Wyd. 1. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2018
  17. Uczę (się) w szkole / Danuta Sterna. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014
  18. Znaczenie oceniania w przebiegu życia / Krzysztof Zajdel. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2016

ARTYKUŁY Z KSIĄŻEK

  1. Metodyka nauczania języka polskiego i konspekty zajęć w klasach IV-VIII : poradnik dla nauczycieli / Maria Gudro-Homicka. – Wyd. I. – Warszawa : Difin, 2019. – S. 2025-210: Holistyczne sposoby oceniania – ocenianie kształtujące
  2. Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu : jak zapewnić uczniom sukces / Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko ; tł. Anna Łagodzka. – Wyd. I. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, cop. 2018. – S.93-140: Jak integrować nauczanie z ocenianiem
  3. Między partnerstwem a mistrzostwem : nauczyciel polonista we współczesnej szkole / Magdalena Marzec-Jóźwicka. – Lublin : Towarzystwo Naukowe KUL : Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2017. – S. 253-274: Nie bój się ocenić ucznia! O ocenianiu
  4. Nowoczesne nauczanie : praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców / Geoff Petty ; przekł. Jolanta Bartosik. – Wyd. 1 w jęz. pol. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015. – S. 433-448: Ocena kształtująca
  5. Ocenianie kształtujące jako antidotum na niepowodzenia edukacyjne / Joanna M. Łukasik, Anna M. Mróz // W: Wyzwania szkolnej codzienności / red. nauk. Joanna M. Łukasik, Bogdan Stańkowski. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2015. – S. 193-216
  6. Ocenianie kształtujące w pracy nauczyciela polonisty jako element motywujący ucznia do nauki / Agnieszka Guzik // W: Każdy uczeń jest ważny : indywidualizacja na lekcji języka polskiego / red. Anna Janus-Sitarz. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2017. – S.303-328
  7. Ocenianie osiągnięć uczniów w procesie edukacji / Teresa Sokołowska-Dzioba // W: Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy / Dorota Pankowska, Teresa Sokołowska-Dzioba. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015. – S. 117-136
  8. Od tekstu do tekstu : czy istnieje alternatywna droga? / Małgorzata Banasiak // W: Szkoło, jaka jesteś? : problemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole / pod red. Małgorzaty Banasiak, Agaty Wołowskiej. – Warszawa : Difin, 2015
  9. O samowprowadzających się zmianach – przez obserwacje koleżeńskie do zespołu uczącego się i oceniania kształtującego / Aleksandra Mikulska // W: Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015. – S. 119-128
  10. Praktyka ewaluacji w szkole : poradnik dyrektora / Klemens Stróżyński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. – S. 103-117: Analiza efektów kształcenia przy stosowaniu w szkole oceniania kształtującego
  11. Wpływ oceny na kształtowanie umiejętności społecznych dzieci / Edyta Ćwikła // W: Umiejętności społeczne dzieci : kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami / Aneta Jegier, Beata Szurowska. – Warszawa : Difin, 2017. – S. 256-268
  12. Wspieramy uczniów w uczeniu się. Podniesienie efektywności nauczania i uczenia się oraz doskonalenie organizacji procesu lekcyjnego przez zastosowanie procesu oceniania kształtującego / Dorota Pintal // W: Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015. – S. 169-180

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. Co kształtuje ocenianie kształtujące? / Grażyna Czetwertyńska // Meritum. – 2015, nr 1, s. 2-7
  2. Co wiem o ocenianiu, które sprzyja efektywności kształcenia? / Beata Kossakowska // Meritum. – 2010, nr 3, s. 14-21
  3. Czy ocenianie kształtujące się opłaca? / Danuta Sterna // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 3, s. 33-44
  4. Czy zasady oceniania wewnątrzszkolnego pozwalają odnosić uczniom sukcesy? / Paweł Kania // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 9, s. 30-34
  5. Dlaczego ocenianie kształtujące? / Jacek Strzemieczny // Dyrektor Szkoły. – 2005, nr 5, s. 15-18
  6. Dydaktyczne aspekty oceniania kształtującego / Wojciech Papaj // Meritum. – 2015, nr 1, s. 25-29
  7. Funkcje i formy informacji zwrotnej / Tomasz Garstka // Meritum. – 2015, nr 1, s. 13-18
  8. Informacja zwrotna – świadomy dialog nauczyciela z uczniem / Margareta Olszewska // Życie Szkoły. – 2018, nr 10, s. 17-21
  9. Jak powstaje szron? : (scenariusz lekcji języka polskiego w klasie 4 z zastosowaniem oceniania kształtującego) / Elżbieta Rzepecka-Roszak // Wszystko dla Szkoły. – 2009, nr 3, s. 12-13
  10. Jeszcze o ocenianiu kształtującym / Beata Fiszer // Język Polski w Szkole 4-6. – 2007/2008, nr 3,
    s. 53-62
  11. Konstruktywizm a ocenianie kształtujące / Grażyna Czetwertyńska // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 6, s. 16-19
  12. Kropla drąży kamień Czyli jak przekonać się do OK / Beata Franczuk // Meritum. – 2015, nr 1,
    s. 61-64
  13. Kształtująca ocena oceniania kształtującego / Przemysław Bąbel // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 4, s. 61-64
  14. Kształtujące ocenianie pracy domowej / Joanna Kostrzewa // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 5, s. 76-79
  15. Let’s meet the European Union! : scenariusz zajęć świetlicowych z zastosowaniem elementów oceniania kształtującego / Justyna Kotajny // Świetlica w Szkole. – 2014, nr 1, s. 15
  16. Motywująca informacja zwrotna / Beata Humięcka // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 7, s. 51-53
  17. Mucha przed sądem : scenariusz zajęć świetlicowych z elementami oceniania kształtującego / Renata Kanwiszer // Świetlica w Szkole. – 2016, nr 5, s. 12-13
  18. Nowa jakość oceniania – ocenianie kształtujące / Małgorzata Molska // Języki Obce w Szkole. – 2011, nr 4, s. 22-29
  19. Ocenianie kształtujące / Danuta Sterna // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 5, s. 56-57
  20. O modzie na ocenianie kształtujące… / Marta Choroszczyńska // Język Polski w Gimnazjum. – 2007/2008, nr 1, s. 78-87
  21. Ocena (bardzo) wycinkowa / Tomasz Garstka.// Głos Nauczycielski. – 2016, nr 11, s. 16
  22. Ocena kształtująca w edukacji wczesnoszkolnej / Agnieszka Turek // Języki Obce w Szkole. – 2011, nr 4, s. 30-33
  23. Ocenianie inne niż wszystkie / Danuta Sterna // Psychologia w Szkole. – 2006, nr 2, s. 13-19
  24. Ocenianie kształtujące / Jacek Stec // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2013, nr 3 (31), s. 4-8
  25. Ocenianie kształtujące / Magda Wójcik // Remedium. – 2010, nr 2, s. 20
  26. Ocenianie kształtujące / Jolanta Polkiewicz, Alina Przychoda, Danuta Setlak // Dydaktyczne Puzzle. – 2006, nr 1, s. 7-9
  27. Ocenianie kształtujące / Danuta Sterna // Dyrektor Szkoły. – 2005, nr 3, s. 38-41
  28. Ocenianie kształtujące – od refleksji do praktyki / Małgorzata Gryń-Chlebicka // Język Polski w Gimnazjum. – 2008/2009, nr 4, s. 88-98
  29. Ocenianie kształtujące i sumujące : (próba porównania) / Monika Szufnarowska // Wszystko dla Szkoły. – 2010, nr 4, s. 11-12
  30. Ocenianie kształtujące lekarstwem na problemy edukacji / Wojciech Turewicz // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 7, s. 40-42
  31. Ocenianie kształtujące nauczycieli / Grażyna Czetwertyńska // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 9,
    s. 78, 80-82
  32. Ocenianie kształtujące pedagogiczną dominantą pracy szkoły / Wojciech Turewicz // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 7, s. 20-22
  33. Ocenianie kształtujące… świadomość / Katarzyna Kamińska-Holc // Polonistyka. – 2009, nr 8, s. 45-50
  34. Ocenianie kształtujące w metodzie projektu / Elżbieta Tołwińska-Królikowska // Meritum. – 2015, nr 1, s. 45-52
  35. Ocenianie kształtujące w nauczaniu dzieci w klasach 1-3 / Magdalena Szpotowicz // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 6, s. 60-65
  36. Ocenianie kształtujące w zreformowanym szkolnictwie / Elżbieta Myślicka // Języki Obce w Szkole. – 2005, nr 6, s. 166-167
  37. Ocenianie kształtuje ofertę edukacyjną / Joanna Kozłowska // Edukacja i Dialog. – 2006, nr 5, s. 15-20
  38. Ocenianie, które pomaga się uczyć / Katarzyna Sołtan // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 2, s. 9-11
  39. Ocenianie po nowemu / Bogusław Tundzios // Meritum. – 2015, nr 1, s. 84-86
  40. Ocenianie prac pisemnych – wypowiedzi argumentacyjnych / Joanna Dobkowska // Polonistyka. – 2019, nr 1, s. 47-48, 50-53
  41. Odrabianie lekcji a wyniki w nauce / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły . – Jelenia Góra : Wydawnictwo Nauczycielskie, 2018, nr 3, s. 74-76
  42. Pięć strategii oceniania kształtującego / Łukasz Mrózek // Wychowawca. – Kraków : Fundacja „Źródło”, 2018, nr 6, s. 14-17
  43. Porozmawiajmy o ocenianiu kompetencji kluczowych / Beata Kossakowska // Meritum. – 2011, nr 3, s. 27-33
  44. Rola dyrektora we wdrażaniu oceniania kształtującego w szkole / Małgorzata Nowak // Meritum. – 2015, nr 1, s. 30-38
  45. RUBRIC jako narzędzie komunikacji w procesie oceniania / Ewa Kędracka-Feldman // Meritum. – 2015, nr 1, s. 79-83
  46. Ruch odnowy oceniania / Bolesław Niemierko // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 4, s. 52-54
  47. Skuteczna informacja zwrotna / Katarzyna Olejnik // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 5, s. 80-85
  48. Szkoła uczy się uczyć OK / Magdalena Pater // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 2, s. 16
  49. Świadome nauczanie – samoocena i ocena koleżeńska ucznia / Margareta Olszewska // Życie Szkoły. – 2018, nr 6, s. 27-29
  50. Techniki oceniania kształtującego – sposób na dobrą lekcję / Margareta Olszewska // Życie Szkoły. – 2017, nr 9, s. 2-8
  51. Techniki wspierające uczenie się / Joanna Kostrzewa // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 5, s. 68-72
  52. Uczenie się uczniów klas 1-3 w perspektywie oceniania kształtującego / Jolanta Łosowska // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2018/2019, nr 4, s. 67-73
  53. Uczniowie oceniają lekcje / z Alicją Kapcią rozmawiała Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły – Jelenia Góra : Wydawnictwo Nauczycielskie, 2018, nr 7, s. 20-23
  54. W drodze do oceniania kształtującego / Małgorzata Rostkowska // Meritum. – 2015, nr 1, s. 69-74
  55. Współpraca z rodzicami jako niezbędny element oceniania kształtującego / Artur Foremski // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 3, s. 24-26
  56. Znam pewną szkołę OK… / Beata Kossakowska ; tłum z jęz. niem. Barbara Kujawa // Meritum. – 2015, nr 1, s. 53-60
  57. Znane czy nieznane czyli O modzie na ocenianie kształtujące… / Marta Choroszczyńska // Język Polski w Szkole 4-6. – 2006/2007, nr 3, s. 80-84

Oprac. Jolanta Osińska-Kurek

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót