Twórczość dzieci i młodzieży – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2008-2015

KSIĄŻKI

  1. Ciekawość świata : o pamięci i twórczości małego dziecka / Kamila Jankowiak-Siuda, Marta Komorowska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010
  2. Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi : jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży / Julia Anastazja Sienkiewicz-Wilowska. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011
  3. Dziecko w kulturze współczesnego świata / red. nauk.: Ewa Jagiełło, Ewa Jówko. – Siedlce : Towarzystwo Rozwijania Inicjatyw Oświatowych, 2013
  4. Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 8, Przedszkole – przemiany instytucji i jej funkcji / pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Aleksandry Minczanowskiej. – Cieszyn : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015
  5. Kraina kreatywności : sposoby przeciwdziałania rutynie w pracy z dziećmi poprzez ekspresję twórczą i artystyczną / Danuta Krzywoń ; przy współpr. Hewilii Hetmańczyk. – Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza Humanitas, 2008
  6. Kreatywność / James C. Kaufman ; przeł. Mieczysław Godyń. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, cop. 2011
  7. Kreatywność w edukacji muzycznej / red. nauk. Maciej Kołodziejski ; Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora. – Pułtusk : Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, 2014
  8. Malujemy palcami / Katarzyna Michalec – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie „Żak” Teresa i Józef Śniecińscy, 2011
  9. Metody pedagogicznych badań nad twórczością : teoria i empiria / red. nauk. Krzysztof J. Szmidt. – Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2009
  10. Opowieści pełne mleka czyli przygody Kota Mleczysława : prace laureatów konkursu „Wypisz, wymaluj Super Kota” / Joanna Śliwkowska [et al.]. – Białystok : Polska Izba Mleka, 2014
  11. Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego. T. 1 / pod red. Wiesławy Limont, Joanny Dreszer i Joanny Cieślikowskiej. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010
  12. Postawa twórcza : zestaw ćwiczeń kształcących umiejętności postawy twórczej na lekcjach plastyki i techniki w szkole podstawowej / Małgorzata Olczak. – Gdynia : Novae Res – Wydawnictwo Innowacyjne, cop. 2011
  13. Przyroda pachnąca różami / [red. Ryszard Kowalski]. – Siedlce : Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, 2009
  14. Psychologia twórczości : nowe horyzonty / red. nauk. Stanisław Popek [et al.] – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009
  15. Psychologia twórczości plastycznej / Stanisław Leon Popek. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010
  16. Rozwijanie kompetencji twórczych / Agnieszka Wojtczuk-Turek. – Warszawa : Oficyna Wydawnicza. Szkoła Główna Handlowa, 2008
  17. Stymulowanie zdolności twórczych dziecka : weryfikacja techniki obrazków dynamicznych / Elżbieta Płóciennik. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010
  18. Sztuka, która pomaga dzieciom / Koryna Opala-Wnuk. – Łódź : JK, 2009
  19. Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej / red. Anna Janus-Sitarz. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, cop. 2012
  20. Twórczość techniczna uczniów szkół zawodowych / Stanisław Czygier. – Radom : Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, 2008
  21. Twórczość w edukacji / Dorota Ciechanowska. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2007
  22. Twórczość w szkole : rzeczywiste i możliwe aspekty zagadnienia / pod red. Barbary Myrdzik, Małgorzaty Karwatowskiej. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011
  23. Twórczy i harmonijny rozwój człowieka / Makary Krzysztof Stasiak. – Wyd. 4, dodr. – Łódź : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, 2008
  24. Warsztaty edukacji twórczej / pod red. Elżbiety Olinkiewicz i Ewy Repsch. – Wrocław : Europa, 2010
  25. Widzenie dzieła sztuki : percepcja i interpretacja : materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Metodycznej 7. Triennale Sztuki Sacrum / pod red. Joanny Matyi ; Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie. – Częstochowa : Miejska Galeria Sztuki, 2010
  26. Zasoby twórcze człowieka : wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej / red. nauk. Krzysztof J. Szmidt, Monika Modrzejewska-Świgulska. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013
  27. Zdolności, talent, twórczość. T. 1 / pod red. Wiesławy Limont, Joanny Cieślikowskiej i Joanny Dreszer. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2008
  28. Zgłębianie kreatywności : studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości / Maciej Karwowski. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, cop. 2009
  29. Ziemia Andriollego świdermajerem znaczona… i nie tylko / [oprac. i red. tekstów] Joanna Janicka. – Wyd. 2. – Otwock ; Mińsk Mazowiecki : Muzeum Ziemi Mińskiej : Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze. Oddział, 2009
  30. Źródła kreatywności : nowe spojrzenie / Igor Witkowski. – Warszawa : Wydawnictwo WIS-2, 2013

ROZDZIAŁY Z KSIĄŻEK

  1. Działania plastyczne kanwą ujawniania sytuacji trudnych przez dzieci / Anna Przybylska // W: Sytuacje trudne w życiu dziecka / red. nauk. Małgorzata Cywińska. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2009. – S. 207-230
  2. Edukacja ku twórczości w systemie kształcenia specjalnego ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie / Katarzyna Parys // W: Dydaktyka specjalna : wybrane zagadnienia / red. nauk. Janina Wyczesany ; aut. Janina Wyczesany [et al.]. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2014. – S. 115-150

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. Aktywność twórcza dzieci w działaniach plastycznych w edukacji wczesnoszkolnej / Anna Jakubowicz-Bryx // Wychowanie na co Dzień. – 2014, nr 3, s. 15-20
  2. Aktywny uczeń dziś – aktywny obywatel jutro / Wojciech Dutka // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 12, s. 18-20
  3. Arteterapia w edukacji wczesnoszkolnej / Katarzyna Sadowska // Życie Szkoły. – 2013, nr 6, s. 4-7
  4. Badania międzykulturowe w teorii i praktyce – studium porównawcze predyspozycji i zachowań twórczych dzieci żyjących w środowiskach zróżnicowanych kulturowo / Ewa Ogrodzka-Mazur // Ruch Pedagogiczny. – 2014, nr 3, s. 51-60
  5. Ciekawość – pierwszy stopień do twórczości / Krzysztof J. Szmidt // Życie Szkoły. – 2009, nr 1, s. 67-77
  6. Czego nie wiemy o twórczości w szkole? : obszary zdeformowane, ignorowane i/lub zaniedbane / Janina Uszyńska-Jarmoc // Chowanna. – 2011, T. 1, s. 13-24
  7. Cztery pory roku w twórczości dziecięcej / Danuta Bula // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 3, s. 30-35
  8. Czy małe dziecko może być twórcą? / Joanna Czapla // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2012, nr 14, s. 42-47
  9. Czy szkoła to dobre miejsce na kreatywność? / Agata Baj // Życie Szkoły. – 2010, nr 2, s. 27-31
  10. Czy współczesny człowiek skazany jest na twórczość? / Michał Kleiber ; rozm. przepr. Elżbieta Sikora // Meritum. – 2008, nr 3, s. 12-15
  11. Dlaczego przedszkola są ważniejsze od uniwersytetów? / Jan Fazlagić // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 9, s. 14-17
  12. Działania twórcze czyli droga rozwoju także dla słabych uczniów / Danuta Bula // Wychowawca. – 2014, nr 9, s. 30-31
  13. Dziecko jako badacz – o uczeniu się przez krytyczną refleksję / Iwona Czaja-Chudyba // Nowa Szkoła. – 2009, nr 4, s. 45-52
  14. Dźwięk i słowo w edukacji muzycznej dziecka / Katarzyna Kindykiewicz, Wiesława Pychyńska-Kindykiewicz // Wychowanie Muzyczne w Szkole. – 2008, nr 2, s. 54-57
  15. Edukacja artystyczna w przedszkolu – potrzebna i możliwa / Małgorzata Suświłło // Wychowanie w Przedszkolu 2011, nr 2, s. 4-10
  16. Edukacja kulturalna a edukacja przez plastykę / Urszula Szuścik // Chowanna. – 2013, T. 2, s. 81-92
  17. Ekspresja malarzy XX wieku jako inspiracja twórczych poszukiwań adolescentów / Dorota Świdzińska // Chowanna. – 2011, T. 1, s. 197-206
  18. Formy wspierania aktywności uczniów / Dorota Luber // Nauczyciel i Szkoła. – 2013, nr 2, s. 57-68
  19. Humor a twórczość czyli dlaczego należy cenić uczniowskie poczucie humoru / Jolanta Bonar // Nauczanie Początkowe. – 2008/2009, nr 2, s. 37-42
  20. Ile nieświadomości w twórczości / Krzysztof T. Piotrowski // Charaktery. – 2009, nr 8, s. 70-72
  21. Jak oceniać twórczość uczniów w szkole / Krzysztof T. Piotrowski // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 2, s. 27-34
  22. Jak rozwijać kreatywność dziecka? / Magda Assaf // Biologia w Szkole. – 2013, nr 2, s. 35-36
  23. Jak wychować twórcze dziecko? / Maria Jankowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2011, nr 7, s. 5-14
  24. Każdy może być twórcą? / Renata Uzarska-Bielawska // Wychowanie na co Dzień. – 2014, nr 6, s. 37-40
  25. Kreatywne modelowanie / Ida Winiarek // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 1, s. 67-69
  26. Kreatywność a twórczość – to samo, niemal to samo, nie to samo / Maciej Karwowski // Ruch Pedagogiczny. – 2008, nr 3/4, s. 25-37
  27. Lekarstwo na nudną szkołę / Ilona Gołębiewska // Wychowawca. – 2014, nr 10, s. 14-16
  28. Metody badania wyobraźni twórczej w pedagogice i psychologii – przegląd systematyczny / Dorota Dziedziwicz, Maciej Karwowski // Ruch Pedagogiczny. – 2014, nr 4, s. 153-172
  29. Nowe propozycje metodologiczne w badaniach rozwoju twórczości dzieci / Janina Uszyńska-Jarmoc // Edukacja. – 2009, nr 3, s. 96-103
  30. O uwarunkowaniach twórczości plastycznej dzieci / Aneta Winczewska // Życie Szkoły. – 2014, nr 10, s. 4-9
  31. Oblicza uczniowskiej kreatywności / Maciej Karwowski // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 4, s. 5-15
  32. Obraz jako czynnik wspomagający rozwój i twórczość dziecka / Elżbieta Płóciennik // Chowanna. – 2011, T. 1, s. 173-196
  33. Od bazgrołów do rysunku czyli o dziecięcej sztuce tworzenia / Agata Kapela // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 11, s. 12-15
  34. Od lektury obowiązkowej do własnych wyborów tekstów kultury i tworzenia / Danuta Bula // Język Polski w Gimnazjum. – 2014/2015, nr 3, s. 32-42
  35. Patrzeć nie wiadomo jak, a widzieć trzeba : o niedocenianych technikach rozwijania kreatywności dzieci / Monika Just // Życie Szkoły. – 2010, nr 3, s. 18-25
  36. Po tęczy w ciekawy świat / Ewa Porowska // Życie Szkoły. – 2009, nr 2, s. 59-61
  37. Pobudzanie aktywności twórczej / Renata Uzarsaka-Bielawska // Życie Szkoły. – 2009, nr 8, s. 40-45
  38. Pogoda na twórczość w szkole / Maciej Karwowski // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 3, s. 98-103
  39. Postaw na kreatywność! / Natalia i Krzysztof Minge // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2013, nr 21, s. 52-54
  40. Poszukiwanie źródeł kreatywności / Czesław Dziekanowski // Edukacja. – 2011, nr 3, s. 7-17
  41. Potencjał twórczy a nastawienie na rozwój w badaniach Carol Dweck / Kornelia Rybicka // Język Polski w Liceum. – 2014/2015, nr 3, s.11-24
  42. Potoczne (świadome i ukryte) teorie twórczości w edukacji a entropia rzeczywistości społecznej / Irena Pufal-Struzik // Edukacja. – 2010, nr 4, s. 17-27
  43. Predylekcje do twórczości codziennej i ryzyko osamotnienia młodzieży – ramowy model teoretyczny i diagnoza stanu w obszarze zjawisk / Małgorzata Łączyk // Chowanna. – 2011, T. 1, s. 227-244
  44. Przekonania o własnym talencie a sukcesy edukacyjne nastolatków / Adam Jagiełło-Rusiłowski // Edukacja i Dialog. – 2008, nr 5, s. 26-32
  45. Rozpoznawanie uzdolnień plastycznych dzieci / Aleksandra Mosionek // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 10, s. 24-28
  46. Rozwijanie uzdolnień plastycznych dzieci w młodszym wieku szkolnym : (innowacja pedagogiczna) / Beata Rechnio-Kołodziej // Remedium. – 2010, nr 7/8, s. 30-33
  47. Rozwój przez nabywanie kompetencji : (w aspekcie uwarunkowań aktywności twórczej) / Monika Wróblewska // Chowanna. – 2011, T. 1, s. 59-69
  48. Skazani na twórczość : od Aleksandrii – przez Lwów – do San Francisco / Józef Kozielecki // Meritum. – 2008, nr 3, s. 4-11
  49. Spory wokół pojęcia kreatywności w pedagogice twórczości / Maciej Karwowski // Ruch Pedagogiczny. – 2008, nr 5/6, s. 5-18
  50. Spotkania ze sztuką / Monika Nęcka // Życie Szkoły. – 2008, nr 3, s. 25-33
  51. Stymulowanie twórczej aktywności dziecka / Beata Rechnio-Kołodziej // Wszystko dla Szkoły. – 2009, nr 1, s. 17-19
  52. Sztuka z buntu / Anna Oleszkowicz // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 1, s. 111-120
  53. Śladami dziecięcej twórczości / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2015, nr 1, s. 9-12
  54. Trzy pytania do… Bogdana Zdrojewskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego / przygotowała Anna Raczyńska // Edukacja i Dialog. – 2013, nr 5/6, s. 6-7
  55. Twórca w świecie techniki / Maria Ledzińska // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 4, s. 28-36
  56. Twórcza profilaktyka jako droga wychowania / Karolina Idkowiak // Wychowawca. – 2013, nr 2, s. 16-18
  57. Twórcze myślenie uczniów – mity, nieporozumienia, możliwości / Dorota Klus-Stańska // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2008, nr 1, s. 109-118
  58. Twórcze zabawy dzieci / Marzenna Magda-Adamowicz // Nauczyciel i Szkoła. – 2012, nr 2, s. 13-25
  59. Twórczość dziecka przewlekle chorego jako źródło wiedzy o samym sobie i droga spełnienia / Lucja Lassota // Edukacja. – 2008, nr 4, s. 98-101
  60. Twórczość jako terapia / Danuta Bula // Język Polski w Szkole 4-6. – 2011/2012, nr 1, s. 29-39
  61. Twórczość muzyczna dzieci / Irena Chyła-Szypułowa // Nauczanie Początkowe. – 2008/2009, nr 4, s. 7-14
  62. Twórczość plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym / Marzena Majkut // Nauczanie Początkowe. – 2014/2015, nr 4, s. 20-28
  63. Uczeń – odkrywca i wynalazca czyli jak rozwijać aktywność twórczą na zajęciach technicznych / Dorota Hendzel // Życie Szkoły. – 2013, nr 2, s. 4-7
  64. Uczniowie przeciwko kreatywności / Krzysztof J. Szmidt // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 1, s. 55-64
  65. Warsztaty literackie czyli uczeń klas 4-6 mówi we własnym imieniu / Danuta Bula // Język Polski w Szkole 4-6. – 2011/2012, nr 4, s. 13-32
  66. Warsztaty twórczości : analogie. Cz. 5 / Dorota Kondrat // Remedium. – 2008, nr 6, s. 10-11
  67. Wpływ technik Celestyna Freineta na rozwój twórczej aktywności dzieci w młodszym wieku szkolnym : na podstawie wyników badań własnych / Marta Kuźnik // Edukacja i Dialog. – 2010, nr 3/4, s. 46-47
  68. Wspieranie kreatywności uczniów – wyzwanie dla polskiego systemu oświaty / Jan Fazlagić // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 7, s. 24-27
  69. Wspieranie twórczego rozwoju / Teresa Grąziewicz-Jóźwik // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 8, s. 20-23
  70. Wyobraźnia i twórczość – deficytowe dobro naszych czasów / Małgorzata Bednarska // Edukacja i Dialog. – 2008, nr 9, s. 23-31
  71. Zdolności twórcze uczniów – jak je wspierać? / Beata Rechnio-Kołodziej // Wszystko dla Szkoły. – 2009, nr 1, s. 13-15
  72. Zmotywowana kreatywność : synergia motywacyjna postawy twórczej młodzieży / Maciej Karwowski, Jacek Gralewski // Chowanna. – 2011, T. 1, s.45-58

Oprac. Anna Stefaniak

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót