Mózgowe porażenie dziecięce – zestawienia bibliograficzne w wyborze za lata 1997-2019

KSIĄŻKI

  1. Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi / Ewa Boksa. – Kraków : Wydawnictwo Libron – Filip Lohner, 2016
  2. Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym : segmentalna i suprasegmentalna specyfika ciągu fonicznego a zrozumiałość wypowiedzi w przypadkach dyzartrii w mpd. / Urszula Mirecka. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013
  3. Dziecko niepełnosprawne ruchowo : praca zbiorowa. Cz. 3, Wychowanie i nauczanie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym / pod red. Ewy Mazanek. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998
  4. Dziecko z porażeniem mózgowym : przewodnik dla rodziców i opiekunów / Marek Synder, Michał Słomczykowski, Andrzej Grzegorzewski ; pod red. Marka Syndera. – Częstochowa : Święty Paweł, cop. 2002
  5. Mieć dziecko z porażeniem mózgowym : pamiętniki matek / wybór i oprac. pamiętników oraz przedmowa Maria Chodkowska. – Lublin : Pracownia Wydawnicza Fundacji „Masz Szansę”, 1995
  6. Mózgowe porażenie dziecięce : wskazówki dla rodziców / Roman Michałowicz [et al.]. – Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop. 1997
  7. Mózgowe porażenie dziecięce / Maria Król. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010
  8. Mózgowe porażenie dziecięce / pod red. Romana Michałowicza. – Wyd. 3 popr. i uzup. – Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop. 2001
  9. Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i praktyce logopedycznej / Mirosław Michalik. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2015
  10. Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii / Kazimierz Jacek Zabłocki. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 1998
  11. Muzyczna zabawa / Mirosław Zalewski. – Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe Fosze, 2008
  12. Papużki nierozłączki : porażenie mózgowe / Aleksandra Chmielewska ; [il.: Agnieszka Ostrowska]. – Wyd. I. – Szklarska Poręba : Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych „Światełko”, 2017
  13. Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym o różnym zakresie niepełnosprawności / Dominika Kurpiel. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2011
  14. Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu / Sophie Levitt ; z jęz. ang. tł. Andrzej Cedro. – Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop. 2000
  15. Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec sytuacji trudnych / Monika Parchomiuk. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2007
  16. Rola treningu fizycznego w czynnościowym usprawnianiu młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym / Ewa Klimek-Piskorz, Czesław Piskorz. – Kraków : Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha, 2007
  17. Uczniowie z mózgowym porażeniem dziecięcym : osiągnięcia edukacyjne / Magdalena Loska. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2005
  18. Współczesne tendencje w rehabilitacji / pod red. Ewy Tomasik i Ewy Mazanek ; Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. – Warszawa : Żak, 1998

FILMY

  1. Chce się żyć / scen. i reż. Maciej Pieprzyca. – Warszawa : Kino Świat, [2014] (94 min)

ARTYKUŁY Z CZASOPISM I ROZDZIAŁY Z KSIĄŻEK

  1. Diagnoza i terapia logopedyczna pacjenta dyzartrycznego z mózgowym porażeniem dziecięcym i zespołem wad wrodzonych : studium przypadku / Krystian Manicki // Edukacja. – 2018, nr 4, s. 92-107
  2. Diagnoza dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym oraz komunikacji alternatywnej i wspomagającej / Anna Borzęcka // W: Diagnoza interdyscyplinarna : wybrane problemy / pod red. nauk. Joanny Skibskiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2017. – S. 253-272
  3. Dogoterapia jako forma wspierająca rehabilitację dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym (studium przypadku) / Agnieszka Kamyk-Wawryszuk // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 6,
    s. 20-21
  4. Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi / Ewa Boksa. – Kraków : Wydawnictwo Libron – Filip Lohner, 2016. – S.11-42: Mózgowe porażenie dziecięce a dysfagia i zaburzenia rozwoju mowy
  5. Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w przedszkolu masowym / Joanna Czapla // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2014, nr 25, s. 52-55
  6. Integracja sensoryczna – metoda wspomagająca rozwój dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym / Joanna Grzesiak // W: Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi : nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej / red. Zofia Palak, Magdalena Wójcik. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016. – S. 225-238
  7. Jakość życia rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym / Magdalena Wędzińska // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2015, nr 2, s. 121-143
  8. Komputer i dziecko z porażeniem mózgowym / Jolanta Ostrowska // Matematyka. – 2006, nr 9, s. 59-60
  9. Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego / Bożenna Odowska-Szlachcic. – Wyd. 4. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016. – S. 70-72: Charakterystyka i zaburzenia mowy w mózgowym porażeniu dziecięcym
  10. Mózgowe porażenie dziecięce / Izabela Gelleta-Mac // Wychowanie w Przedszkolu. – 2009, nr 3, s. 13-18
  11. Mózgowe porażenie dziecięce / Maria Borkowska // W: Dziecko z niepełnosprawnością ruchową : jak wspomagać rozwój psychoruchowy / red. nauk. Maria Borkowska. – Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop. 2012. – S. 109-117
  12. Mózgowe porażenie dziecięce / Marek Kaciński // W: Uczniowie z chorobami przewlekłymi : jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację / red. nauk. Barbara Woynarowska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. – S. 123-135
  13. Mózgowe porażenie dziecięce / Stanisław Siwek // W: Neuropsychologia kliniczna dziecka : wybrane zagadnienia / red. nauk. Aneta R. Borkowska, Łucja Domańska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006. – S. 89-115
  14. Mózgowe porażenie dziecięce i zaburzenia współwystępujące / Agnieszka Drzazga // W: Dzieci z zaburzeniami łączonymi : trudne ścieżki rozwoju / red. nauk. Barbara Winczura. – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012. – S. 269-290
  15. Mózgowe porażenie dziecięce – wybrane metody usprawniania / Karolina Bagnowska, Maciej Falkowski // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2013, nr 8, s. 28-32
  16. Nauczanie kierowane jako metoda łącząca pedagogikę i fizjoterapię w usprawnianiu dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym : doświadczenia Zespołu Szkół Specjalnych nr 109 w Warszawie / Katarzyna Cichowska-Segiet, Sławomira Sadowska // Szkoła Specjalna. – 2012, nr 3, s. 206-214
  17. Ocena postępów rozwoju dziecka z zaburzeniami psychoruchowymi usprawnianego metodą neurorozwojową NDT-Bobath / Małgorzata Sekułowicz, Barbara Stonoga-Karpa // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 2, s. 85-95
  18. Pedagogiczno-terapeutyczne postępowanie w pracy z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym / Beata Szluz // Kwartalnik Edukacyjny. – 2005, nr 3, s. 47-55
  19. Podstawy przystosowania dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i padaczką do naturalnego środowiska w szkole / Izabela Indisow // W: Praca z dzieckiem wymagającym. Cz. 1 / red. Ewa Przygońska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2011. – S. 170-181
  20. Praca z dzieckiem z porażeniem mózgowym / Aldona Kotkowska-Szulżyk // Edukacja i Dialog. – 2005, nr 7, s. 35-41
  21. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : poradnik dla nauczyciela / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa, Jadwiga Stawska. – Warszawa : Difin, 2014. – S. 164-166: Mózgowe porażenie ruchowe
  22. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : poradnik dla nauczyciela / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa, Jadwiga Stawska. – Warszawa : Difin, 2014. – S. 221-224: Przykład orzeczenia ucznia z porażeniem mózgowym
  23. Rodzice dziecka z porażeniem mózgowym / Magdalena Goraj // Wychowawca. – 2015, nr 3, s. 24-25
  24. Sytuacja socjalno-ekonomiczna rodzin z dorosłym chorym na mózgowe porażenie dziecięce – doniesienia wstępne / Krystyna Zeńczak-Praga, Małgorzata Zgorzalewicz-Stachowiak, Kinga Cesar // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2015, nr 3, s. 164-177
  25. Test Oceny Ręki Asystującej (AHA) jako narzędzie diagnostyczno-terapeutyczne w edukacji włączającej dzieci z jednostronnymi niedowładami ręki / Dorota Podgórska-Jachnik , Jacek Szmalec // Edukacja. – 2019, nr 1, s. 111-130
  26. Udział rodziców w procesie usprawniania dziecka z porażeniem mózgowym / Monika Parchomiuk // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – 2003, T. 23, s.157-162
  27. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (teoria i empiria) / Piotr Kowolik // Nauczyciel i Szkoła. – 2018, nr 1, s. 51-67
  28. Wczesna interwencja logopedyczna w mózgowym porażeniu dziecięcym / Urszula Mirecka // W: Wczesna interwencja logopedyczna / redakcja naukowa: Katarzyna Kaczorowska-Bray, Stanisław Milewski. – Wyd. II. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018. – S. 368-379
  29. Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego Petö / Agnieszka Drzazga // W: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka / pod red. nauk. Beaty Cytowskiej i Barbary Winczury. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2006. – S. 363-371
  30. Wsparcie społeczne, radzenie sobie ze stresem osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym o różnym zakresie niepełnosprawności / Dominika Kurpiel // W: Psychospołeczne aspekty życia rodzinnego / red. nauk. Teresa Rostowska, Aleksandra Peplińska. – Warszawa : „Difin”, cop. 2010. – S. 177-190
  31. Wspomaganie rozwoju kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej jako sposób wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym / Aneta Jegier // W: Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole / pod red. Sabiny Guz, Jolanty Andrzejewskiej. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2005. – S. 21-27
  32. Zaburzenia emocjonalne dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym jako pierwotne i wtórne skutki uszkodzenia mózgu / Agnieszka Drzazga // W: Dziecko chore / pod red. nauk. Beaty Cytowskiej i Barbary Winczury. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007. – S. 275-283
  33. Zastosowanie Makatonu w terapii dziecka niewerbalnego z mózgowym porażeniem dziecięcym / Aleksandra Scheller // Forum Logopedy. – 2015, nr 7 s. 17-22

Oprac. Jolanta Osińska-Kurek

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót