ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej : zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2010-2021

KSIĄŻKI

  1. 5 największych problemów u dzieci : poradnik dla nauczycieli, wychowawców i rodziców/ Dorota Nosowska, Renata Kreczman-Madej. – Warszawa : Arystoteles, 2010
  2. 50 gier i zabaw, które pomogą dzieciom poskromić ADHD / Patricia Quinn, Judith M. Stern. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2011
  3. 100 pomysłów jak lepiej radzić sobie z ADHD / Francine Lussier. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia Uniwersalis, 2020
  4. 100 pomysłów, jak pomóc uczniom z trudnościami / Isabelle Deman. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2020
  5. ADHD/ADD : jak pomóc dziecku ogarnąć chaos / Cheryl R. Carter. – Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2012
  6. ADHD i nieśmiałość : ćwiczenia i karty pracy do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych / [Irena Sosin]. – Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2014
  7. ADHD i nieśmiałość : karty do samodzielnej pracy w domu / [Irena Sosin]. – Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2014
  8. ADHD nie istnieje : cała prawda o zespole nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi / Richard Saul. – Białystok : Wydawnictwo Vivante – Illuminatio Łukasz Kierus, 2015
  9. ADHD w szkole : jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej / red. nauk. Marta Jerzak, Artur Kołakowski. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015
  10. ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej : przewodnik dla rodziców i wychowawców / Anita Bryńska [et al.]. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010
  11. Baltazar – mój przyjaciel z ADHD / Aleksandra Światowska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2011
  12. Dysleksja i ADHD : współwystępujące zaburzenia rozwoju : neuropsychologiczna analiza deficytów pamięci / Małgorzata Lipowska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2011
  13. Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym – program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć / Renata Wiącek. – Kraków : Impuls, 2013
  14. Dzieci z ADHD i ich rodzeństwo : teoria i badania / Piotr Pawlak. – Kraków : Impuls, 2013
  15. Dzieci z zespołem ADHD w środowisku rodzinnym : studium empiryczne / Mieczysław Dudek. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2015
  16. Dziecięce doświadczenia ADHD : etnografia spornej jednostki diagnostycznej. 1 / Anna Witeska-Młynarczyk. – Warszawa : Oficyna Naukowa, 2019
  17. Dziecięce doświadczenia ADHD : etnografia spornej jednostki diagnostycznej : książka dla dzieci. 2 / Anna Witeska-Młynarczyk. – Warszawa : Oficyna Naukowa, 2019
  18. Dziecko z ADHD w młodszym wieku szkolnym : poradnik i scenariusze spotkań terapeutycznych poznać – zrozumieć – zaakceptować / Katarzyna Chrąściel. – Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2011
  19. Dziecko z ADHD w szkole i przedszkolu : informacje dla pedagogów i opiekunów / Tomasz Srebnicki, Tomasz Wolańczyk. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2010
  20. Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej ADHD i ADD / Barbara Konstanty Ignaciuk. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010
  21. Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i szkole : poradnik dla rodziców i nauczycieli / Joanna Chromik-Kovačs, Izabela Banaszczyk, Justyna Zdrojewska. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2019
  22. Jak ugryźć ADHD : przepisy, porady, wskazówki : kompletny przewodnik po dietach bezmlecznych i bezglutenowych : ponad 100 przepisów / Pamela Compart, Dana Laake. – Warszawa : Grupa Wydawnicza Foksal, 2015
  23. Małe dzieci z ADHD : wczesna identyfikacja i interwencja / George J. DuPaul, Lee Kern. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014
  24. Na pomoc! Moje dziecko ma ADHD : 10 lekcji, dzięki którym przetrwasz / Vincent J. Monastra. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, 2012
  25. Nareszcie skoncentrowani : innowacyjny program leczenia ADHD / James Greenblatt, Bill Gottlieb.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019
  26. Nauczyciel a uczeń z ADHD / Wanda Baranowska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010
  27. Nie gryzę, nie biję, nie krzyczę / Bo Hejlskov Elvén. – Warszawa : Linia, 2018
  28. Niegrzeczne : historie dzieci z ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera / Jacek Hołub. – Wołowiec : Wydawnictwo Czarne, 2020
  29. Poskromić ADHD : poznawczo-behawioralna terapia dorosłych : podręcznik terapeuty / Steven A. Safren [et al.]. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015
  30. Poskromić ADHD : poznawczo-behawioralna terapia dorosłych : poradnik pacjenta / Steven A. Safren [et al.]. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015
  31. Praca z dzieckiem z ADHD / Sylwia Walerych. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka – Oświata Grupa Wydawnicza, 2017
  32. Problemy dziecka z zespołem ADHD w świetle analiz biograficznych rodziców / Iwona Myśliwczyk. – Warszawa : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 2010
  33. Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej / Piotr Pawlak. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015
  34. Przewodnik przetrwania dla dzieci z ADHD i ich rodziców / John F. Taylor. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, 2013
  35. Psychoterapia poznawczo-behawioralna ADHD nastolatków i dorosłych : praktyczny przewodnik po terapii / Susan Young, Jessica Bramham. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013
  36. Rozłączone dzieci : program Brain Balance dla dzieci z autyzmem, ADHD, dysleksją i innymi zaburzeniami neurologicznymi / Robert Melillo. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2017
  37. Środowisko rodzinne i szkolne wobec zespołu ADHD u dzieci w młodszym wieku szkolnym / Katarzyna Herda-Płonka. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012
  38. Tajemnica króliczej karmy : książka o ADHD / Tracy Packiam Alloway. – Warszawa : Zielona Sowa, 2019
  39. To normalne! : dlaczego zwyczajne zachowania naszych dzieci nazwano ADHD, autyzmem i innymi zaburzeniami / Enrico Gnaulati. – Kraków : Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2016
  40. Tomek ma ADHD : historia chłopca takiego jak Ty! / Jeanne Kraus. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2011
  41. Uprawa adehadowca w warunkach domowych : o wychowywaniu / Ewa Suchowiejko. – Kraków : Wydawnictwo Księży Sercanów Dehon, dr. 2016
  42. Wychowanie we współczesnej szkole : jak sobie radzić z nadpobudliwością psychoruchową uczniów (ADHD) w klasie? : „Człowiek – najlepsza inwestycja” / [red. Ryszard Kowalski, Olga Szynkarczyk]. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2012
  43. Z ADHD można wygrać : jak pomóc ludziom cierpiącym z powodu ADHD i innych typów zespołu zaburzeń uwagi / Daniel G. Amen. – Warszawa : Medium, 2010
  44. Zabawa sztuką : socjoterapeutyczne wsparcie dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w przedszkolu / Mirosław Kisiel, Magdalena Zrałek-Wolny. – Warszawa : Difin, 2019
  45. Zrozumieć ADHD / Christopher Green, Kit Chee. – Warszawa : MT Biznes, 2011
  46. Zrozumieć dziecko z ADHD i pomóc mu / Magdalena Kamińska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010
  47. Żywe srebro : ADHD / Aleksandra Chmielewska. – Szklarska Poręba : Stowarzyszenie Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych „Światełko”, 2016

ROZDZIAŁY Z KSIĄŻEK

  1. Diagnoza i terapia ucznia z ADHD / Aneta Rita Borkowska // W: Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela / pod red. nauk. Danuty Wosik-Kawali, Teresy Zubrzyckiej-Maciąg. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011. – S. 59-70
  2. Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy / Zbigniew Tarkowski. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2016. – S. 35-42: Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo
  3. Dziecko nadpobudliwe / Ewa Błaszczyńska, Grażyna Szeplewicz // W: Problemy wychowawcze w przedszkolu : dziecko uzdolnione, zaburzenia SI, dziecko niecierpliwe, nadpobudliwość psychoruchowa, zachowania agresywne / [red. Grażyna Szeplewicz]. – Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2012. – S. 85-102
  4. Dziecko z ADHD. Jak rodzina może wspomagać rozwój dziecka / Agnieszka Gąstoł, Beata Szurowska // Rodzina w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą. Cz. 2 / red. nauk. Beata Szurowska. – Warszawa : Difin, 2019. – S. 126-142
  5. Dziecko z ADHD w przedszkolu. Jak przedszkole może pomóc dziecku / Aneta Jegier // W: Przedszkole w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / red. nauk. Beata Szurowska. – Warszawa : Difin, 2019. S. 257-265
  6. Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (ADHD) / Małgorzata Skórczyńska // W: Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju / pod red. nauk. Beaty Cytowskiej, Barbary Winczury i Andrzeja Stawarskiego. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2013. – S. 433-453
  7. Etyka dnia codziennego w badaniach etnograficznych z dziećmi z diagnozą ADHD / Anna Witeska-Młynarczyk //W: Dzieci i zdrowie : wstęp do childhood studies. 1 / red. nauk. Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann. – Warszawa : Oficyna Naukowa, 2018.- S. 61-79
  8. Nadpobudliwość psychoruchowa / Alicja Zaręba, Iwona Rolińska // W: Terapia pedagogiczna : zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci / pod red. nauk. Ewy Małgorzaty Skorek. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010. – S. 101-104
  9. Opresyjne zachowania uczniów wobec nauczycieli / Małgorzata Mikołajczak-Woźniak. – Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2016. – S. 171-173: Kulturowe ADHD
  10. Podstawy leczenia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) zaburzenia hiperkinetycznego / Artur Wiśniewski // W: Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży / red. nauk. Barbara Remberk. – Warszawa : PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2020. – S. 373-390
  11. Praca z uczniem z ADHD – czy na pewno potrafimy współpracować? / Kamila Kuros // W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1 / pod red. nauk. Anny Guzy i Danuty Krzyżyk. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2012. – S. 37-45
  12. Psychomotoryka w rozpoznawaniu stanów ze spektrum autyzmu u dzieci / Joanna Kruk-Lasocka. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2021. – S. 56-57: Zespół Tourette’a, AS, ASD, ADHD – dylematy diagnostyczne
  13. Rodzina z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo / Mieczysław Dudek // W: Wybrane obszary dysfunkcjonalności rodziny / red. nauk. Mieczysław Dudek. – Wyd. 2. – Krasnystaw : [s.n.], 2010. – S. 113-128
  14. Specyficzne trudności w uczeniu się : niezbędnik nauczyciela / Diana Hudson. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2019. – S. 105-126: Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
  15. Sposób na trudne dziecko : przyjazna terapia behawioralna / Artur Kołakowski, Agnieszka Pisula. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2014. – S. 69-84: Okulary na ADHD, czyli możliwość wsparcia w przypadku objawów nadruchliwości, impulsywności, zaburzeń uwagi
  16. Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej / Aneta Paszkiewicz, Małgorzata Łobacz. – Warszawa : Wydawnictwo Difin, 2013. – S. 192-205: Uczeń z ADHD
  17. Uczeń z ADHD. Jak szkoła może wspierać rozwój dziecka / Agnieszka Gąstoł, Beata Szurowska // W: Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą / red. nauk. Beata Szurowska. – Warszawa : Difin, 2020. – S. 262-280
  18. Zaburzenia zachowania a nadpobudliwość psychoruchowa z deficytami uwagi (ADHD) / Małgorzata Przepióra // W: Dzieci z zaburzeniami łączonymi : trudne ścieżki rozwoju / red. nauk. Barbara Winczura. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012. – S. 183-216

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. ADHD a praca z dzieckiem w grupie / Anna Kałuba-Korczak // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2015, nr 58, s. 11-14
  2. ADHD już w przedszkolu / Alina Dudek // Oświata Mazowiecka. – 2011/2012, nr 5, s. 21-23
  3. ADHD – nie tylko niegrzeczne dziecko / Dagmara Kaczmarska, Natalia Zamęcka // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 6, s. 10-11
  4. ADHD czyli tylko złe zachowanie? / Artur Kołakowski // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2014, nr 28, s. 10-13
  5. Budowanie relacji nauczyciela z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem metody tutoringu / Monika Łodej, Diana Huczkowska // Języki Obce w Szkole. – 2019, nr 2, s. 31-36
  6. Czy nadmierną nadpobudliwość można złagodzić dietą? / Karolina Łagowska // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2016, nr 1, s. 14-18
  7. Dzieci nerwicowe i nadpobudliwe / Bożena Karzewska // Poradnik Bibliotekarza. – 2012, nr 6, s. 11-14
  8. Dzieci z ADHD i zahamowane / Bożena Karzewska // Poradnik Bibliotekarza. – 2012, nr 7/8, s. 18-20
  9. Dzieci z ADHD jako problem medyczny i społeczny / Teresa Zbyrad // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2011, nr 1, s. 25-32
  10. Dziecko nadpobudliwe w przedszkolu / Małgorzata Stańczyk // Bliżej Przedszkola. – 2013, nr 12, s. 16-17
  11. Dziecko z ADHD. O książce Magdaleny Kamińskiej, „Zrozumieć dziecko z ADHD i pomóc mu” / Elżbieta Trojan // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2019/2020, nr 1, s. 154-157
  12. Dziecko z ADHD to praca 24 godziny na dobę : wywiad z Kingą Rusin, psychologiem / rozm. przepr. Anna Przybył, Agata Kapela // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2013, nr 4, s. 20-24
  13. Dziecko z ADHD w klasie – jak ułatwić mu funkcjonowanie? / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Głos Pedagogiczny. – 2019/2020,nr 113, s. 77-80
  14. Dziecko z ADHD w szkole / Karolina Irla // Wychowawca. – 2011, nr 10, s. 20-21
  15. Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową. Studium przypadku / Emilia Wieczorek // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2019/2020, nr 1, s. 118-126
  16. Formowanie tożsamości nastolatków z ADHD / Kinga Bujna, Martyna Kołacka // Remedium. – 2014, nr 1, s. 14-16
  17. Funkcjonowanie dzieci z ADHD w szkole / Aneta Paszkiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2011, nr 1, s. 32-37
  18. Funkcjonowanie ucznia z ADHD w środowisku wychowawczym / Sonia Wawrzyniak // Wychowanie na co Dzień. – 2011, nr 7/8, s. 37-44
  19. Funkcjonowanie uczniów z zespołem ADHD w szkole / Bogumiła Bobik // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2010, nr 5, s.42-47
  20. Hamowanie reakcji i planowanie u dzieci w wieku 6-7 lat z wybranymi zaburzeniami rozwojowymi / Małgorzata Woźniak-Prus, Marta Szymańska // Szkoła Specjalna. – 2016, nr 5, s. 325-337
  21. Jak postępować z dzieckiem wykazującym nadpobudliwość? / Agnieszka Wentrych // Bliżej Przedszkola. – 2019, nr 9, s. 10-13
  22. Jak pracować z uczniem z ADHD? / Lidia Peplińska // Wychowawca. – 2011, nr 10, s. 18-19
  23. Jak wspierać koncentrację uwagi uczniów? / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2020, nr 6, s. 30-35
  24. Lekcja języka obcego z uczniem ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi : strategie i techniki pracy / Paula Jankowska // Języki Obce w Szkole. – 2019, nr 5, s. 81-84
  25. Między zdolnościami a kłopotami. Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych / Marta Bolińska // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2018/2019, nr 3, s. 20-30
  26. Młodzi z pokolenia ADHD / Artur Kołakowski // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 57, s. 9-12
  27. Nauczyciel „niespecjalnie – specjalny” wobec szkolnej pracy z uczniem z ADHD / Wanda Baranowska // Kultura i Edukacja. – 2010, nr 2, s. 188-199
  28. Niegrzeczne czy nadpobudliwe? Problemy adaptacji emocjonalnej dziecka w szkole / Małgorzata Kaleta-Witusiak // Nauczanie Początkowe. – 2010/2011, nr 4, s. 18-25
  29. Niegrzeczny czy chory na ADHD? : problem ADHD w szkole / Karolina Hawrylewicz // Życie Szkoły. – 2010, nr 4, s. 60-61
  30. Percepcja siebie i swojej sytuacji rodzinnej przez dzieci z zespołem ADHD / Karolina Hawrylewicz // Wychowanie na co Dzień. – 2010, nr 1/2, s. 21-26
  31. Potrafię nad sobą panować – scenariusz zajęć z wykorzystaniem zabaw relaksacyjnych, oddechowych i manualnych dla dziecka z ADHD / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Głos Pedagogiczny. – 2019/2020, nr 113, s. 68-69
  32. Program dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo w młodszym wieku szkolnym / Daria Truś // Wychowanie na co Dzień. – 2010, nr 10/11, dod. Wkładka Metodyczna, s. VII-VIII
  33. Propozycja zajęć dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo w młodszym wieku szkolnym / Daria Truś // Wychowanie na co Dzień. – 2010, nr 3, Wkładka Metodyczna nr 3, s. VII-VIII
  34. Spostrzeganie temperamentu dzieci z ADHD przez nauczycieli i rodziców / Lucyna Bobkowicz-Lewartowska, Magdalena Giers // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2016, nr 1, s. 156-170
  35. Strategie postępowania w leczeniu ADHD / Magdalena Damian, Małgorzata Stępień-Kęsik // Wychowawca. – 2011, nr 10, s. 14-18
  36. Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z ADHD / Natalia Kajka // Szkoła Specjalna. – 2018, nr 3, s. 212-218
  37. Uczeń nadpobudliwy psychoruchowo : metody ułatwiające funkcjonowanie w szkole / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2018, nr 103, s. 43-47
  38. Uczeń z ADHD / Janina Wołot // Doradca Dyrektora Szkoły. – 2012, nr 28, s. 19-22
  39. Uczeń z ADHD czyli Jazda bez hamulców / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 57, s. 13-15
  40. Uczeń z ADHD – moja recepta na problem / Ewa Baranowska // Życie Szkoły. – 2012, nr 11, s. 28-29
  41. Uczeń z ADHD w szkole – porażka czy wyzwanie? / Anna Zych // Dyrektor Szkoły. – 2013, nr 8, s. 54-57
  42. Wsparcie edukacyjne ucznia z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD) / Danuta Al-Khamisy // Zeszyty Naukowe, Pedagogika. – 2015, nr 1, s. 137-153
  43. Wsparcie społeczne młodzieży z ADHD i młodzieży bez ADHD – badania porównawcze / Danuta Al-Khamisy, Urszula Gosk // Szkoła Specjalna. – 2016, nr 5, s. 350-361
  44. Zasady postępowania z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo / Ewa Zielińska // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 10, s. 12-13

Oprac. Jolanta Osińska-Kurek

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót