Kompetencje matematyczno-przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2012-2018

KSIĄŻKI i ARTYKUŁY Z KSIĄŻEK

  1. Gen liczby : jak dzieci uczą się matematyki? / Małgorzata Skura, Michał Lisicki. – Warszawa : Wydawnictwo Mamania, cop. 2018
  2. Kalosze pełne kijanek : jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko / Scott D. Sampson ; przeł.: Joanna Żywina. – Białystok : Wydawnictwo Vivante – Illuminatio Łukasz Kierus, 2016
  3. Klubik Małego Matematyka : rozwijanie aktywności matematycznych uczniów I etapu edukacyjnego / Bożena Rożek, Elżbieta Urbańska. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012
  4. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne uczniów klas młodszych / Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska // W: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej / red. nauk. Janina Uszyńska-Jarmoc, Barbara Dudel, Małgorzata Głoskowska-Sołdatow. – Kraków : Impuls ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2013. – S. 95-110
  5. Kompetencje przyrodnicze uczniów kończących edukację wczesnoszkolną / Teresa Parczewska // W: Efektywność edukacji wczesnoszkolnej : wybrane aspekty / red. Teresa Parczewska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016. – S. 143-160
  6. Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej : poradnik dla nauczyciela / Jerzy Nowik. – Wyd. 2 rozsz. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2013
  7. Matematyczna edukacja wczesnoszkolna : teoria i praktyka / Zbigniew Semadeni [et al.]. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2015
  8. Młody obserwator przyrody : encyklopedia / Joanna Liszewska, Marta Maruszczak, Grażyna Maternicka. – Warszawa : Multico Oficyna Wydawnicza, cop. 2015
  9. Nowe gry i zabawy dla badaczy przyrody / Martina Wagner ; [przekł. z j. niem. Edyta Brudnik]. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2013
  10. O przyrodzie / Małgorzata Falencka-Jabłońska opowiada ; zdj. Paweł Świątkiewicz, Jerzy Romanowski, Małgorzata Falencka-Jabłońska. – Warszawa : Multico Oficyna Wydawnicza, cop. 2014
  11. Pozwólmy dzieciom grać : o wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej / Renata Korolczuk, Małgorzata Zambrowska. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2014
  12. W dziką stronę : rozmowy o edukacji w przyrodzie / [red. Agnieszka Gaszyńska, Gosia Świderek]. – Łódź : Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła”, 2016
  13. Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci : poradnik dla nauczycieli klas I-III / Agnieszka Nowak-Łojewska, (oprac. graficzne zadań Joanna Łojewska). – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, [2015?]

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. Drzewa nie umierają : rozwój dziecka w kontakcie z przyrodą przynosi wartości niemogące powstać w żaden inny sposób / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2015, nr 9, s. 36-40
  2. Edukacja matematyczna jako przestrzeń zmian / Jolanta Nowak // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 1, s. 60-73
  3. Edukacja przyrodnicza: cele, zalety i garść pomysłów na ciekawe zajęcia / Małgorzata Ruszkowska // Życie Szkoły. – 2017, nr 4, s. 10-12
  4. Jak budować u dzieci szacunek do roślin i zwierząt? : praktyczne porady / Małgorzata Jabłońska // Lider. – 2015, nr 3, s. 44-46
  5. Jak organizować edukację matematyczną w klasach 1-3, żeby to dzieci się uczyły, a nie były nauczane / Małgorzata Skura, Michał Lisicki // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 4, s. 7-27
  6. Jesienne zabawy matematyczne : propozycje aktywności dla dzieci w młodszym wieku szkolnym / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2016, nr 7, s. 34-37
  7. Kącik pogody a kształtowanie postawy badacza / Jan Amos Jelinek // Świetlica w Szkole. – 2016, nr 5, s. 7-9
  8. Matematyczne podróże małe i duże : przykłady zadań dla dzieci z klas 3 / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2016, nr 4, s. 33-35
  9. Matematyczne rozrywki umysłowe dla dzieci w młodszym wieku szkolnym / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2015, nr 9, s. 8-10
  10. „Matematyka w przyrodzie”. Projekt wspomagania nauczycieli w aktywizowaniu uczniów klas młodszych na zajęciach edukacji matematyczno-przyrodniczej / Katarzyna Pluta // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 4, s. 51-69
  11. Między dzieciństwem a dorosłością – dzieci odkrywają przyrodę / Eugenia Iwona Laska // Nauczyciel i Szkoła-. 2017, nr 2, s. 25-37
  12. Nowoczesna edukacja przyrodniczo-ekologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym / Mirosława Parlak, Agata Rusin // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 106-109
  13. O potrzebie i możliwości rozwijania myślenia przez analogię w edukacji matematycznej w klasach I-III / Natalia Cieślar // Nauczyciel i Szkoła. – 2015, nr 1, s. 241-258
  14. Outdoor education jako innowacyjne podejście w edukacji przyrodniczo-ekologicznej / Aleksandra Suska, Milena Stolarczyk // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 22-29
  15. „Powrót do przyrody”. O emocjonalnych korzyściach propozycji ruchu „slow” / Anna Klichowska // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 4, s. 30-44
  16. Przyroda jako wartość dla przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji / Ligia Tuszyńska, Magdalena Kołodziejska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2017, nr 4, s. 43-53
  17. Przyroda niejedno ma imię… / Alina Jakubowska // Biblioteka w Szkole.- 2018, nr 4, s. 43-49
  18. Przyrodnicze zabawy u dzieci w młodszym wieku szkolnym / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2016, nr 3, s. 40-43
  19. Rozwijanie umiejętności matematycznych w klasach III / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2017, nr 5, s. 33-37
  20. Rozwijanie zainteresowań matematycznych dzieci w młodszym wieku szkolnym – piramidki / Emilia Szymczak, Feliksa Piechota // Życie Szkoły. – 2018, nr 5, s. 30-34
  21. Sposoby poznawania przyrody / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2018, nr 1, dod. BIULETYN EKO-edukacyjny, s. 2-3
  22. Sposoby poznawania przyrody. Cz. 2 / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2018, nr 2, dod. BIULETYN EKO-edukacyjny, s. 2-3
  23. W co się bawić? : wczesna edukacja matematyczna kluczem do sukcesu edukacyjnego dziecka / Lucyna Pacan // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 9/10, s. 57-59
  24. Zwierzęta – środowisku, środowisko – zwierzętom / Alina Jakubowska // Życie Szkoły. – 2017, nr 3, s. 38-41

Oprac. Jolanta Osińska-Kurek
Małgorzata Percińska
24.10.2018

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót